Ukiran Kayu Tradisional
Sejarah awal mengenai ukiran
kayu di Malaysia boleh diketahui setelah kita membaca buku Sejarah Melayu atau
Sulalatus Salatin. Buku yang dikarang oleh Tun Sri Lanang itu ditulis pada abad
ke-17. Dalam tulisan Tun Sri Lanang, tercatat keindahan seni bina Sultan Mansur
Syah yang memerintah Melaka pada tahun 1459 hingga tahun1477. Istana berukir
indah itu digelar oleh rakyat Melaka sebagai ‘ Istana Hawa Nasfu’. Seni ukir di
negara ini telah pun berkembang lebih awal lagi daripada catatan Tun Sri
Lanang, namun tidak ada catatan mengenainya. Satu lagi catatan silam mengenai
seni bina ialah Hikayat Misa Melayu. Dalam hikayat itu digambarkan mengenai
seni ukir di istana yang terletak di Pulau Indera Sakti, sebuah tempat di Kuala
Sungai Kinta, Perak Darul Ridzuan semasa pemerintahan Sultan Iskandar
Zulkarnain (tahun 1756-1780).
Ukiran kayu zaman dahulu
dapat bertahan beratus-ratus tahun kerana pengukirnya menggunakan kayu-kayu
terbaik untuk menghasilkan ukirannya. Antara kayu-kayu yang tahan lama ialah
kayu cengal, kayu merbau, kayu kempas, kayu penak, kayu bacang hutan dan
kayu-kayu baik yang lain. Ukiran-ukiran kayu kebiasaannya menghiasi pintu,
tingkap, cucuran atap, kisi-kisi tingkap, tiang seri dan beberapa bahagian
dalam rumah. Perabot juga diukir untuk memperlihatkan kemewahan.
Hasil ukiran adalah
berunsurkan motif-motif persekitaran. Mengikut kajian, motif ukiran adalah
berlandaskan kepada ajaran kesufian. Misalnya, reka corak bermula pada satu
tempat dalam ruang yang hendak diukir dan menjalar terus memenuhi ruang. Ini
menunjukkan alam ini berasal dari satu kejadian yakni seluruh kehidupan melalui
tahap-tahap perkembangannya dan menabur zuriat. Oleh itu reka corak ukiran
tradisi pada hujung motif biasanya mempunyai cirri-ciri tidak mendongak ke
atas, sebaliknya mematah atau tunduk.
JENIS-JENIS BUNGA UKIR ATAU
CORAK
Terdapat lima corak bunga
ukir yang terdapat dalam reka corak tradisional, antaranya awan larat, awan
silang atau kerawang, awan bentuk huruf, larik dan semetri.
Awan Larat
Awan larat berilham dari
alam iaitu awan yang berarak apabila ditiup angin. Ada pula mengatakan bahawa
nama ini diambil sempena nama seorang anak kecil bernama Awang yang menggaris
tanah hingga melarat-larat menjadi bentuk yang cantik. Gambaran inilah yang
diabadikan oleh pengukir dalam ukirannya. Kebiasaannya pengukir mencipta daun,
buah dan bunga hasil ilhamnya sendiri. Awan larat ini corak yang paling
dimuliakan dalam apresiasi seni ukir Melayu Klasik. Ukiran jenis ini tidak
diletakkan di paras pusat. Awan larat terbahagi kepada dua jenis yakni Awan
Larat Melayu dan Awan Larat Jawa.
Awan Larat Melayu Asli
Awan jenis ini juga dikenali
sebagai Awan Larat Jawi. Bentuknya mempunyai bunga yang besar dan jarang.
Coraknya bermula dari satu tempat dan melarat memenuhi ruang yang lain.
Batangnya berlingkar dan bertembung dengan daunnya yang berlipat lunak.
Awan Larat Jawa
Bentuknya lebih kecil
daripada awan larat Melayu Asli. Daun dan bunganya rapat-rapat. Terdapat banyak
bunga dan daun saling bertindih. Bentuk daunnya lurus dan tidak berlipat.
Silang / Kerawang
Bunga ukir bentuk ini adalah
dalm garis yang bengkang-bengkok. Garisan bersimpang-siur seumpama akar yang
berlegar. Ukiran corak ini biasanya terdapat dalam bentuk papan tebuk tidak
silat.
Awan Bentuk Huruf Larik dan
Simetri
Jenis ukiran berbentuk huruf
yang dimaksudkan ialah huruf-huruf dalam al- Quran. Ukiran ini biasanya banyak
terdapat di masjid. Awan jenis Larik berbentuk gerlang-gerlang pada batang
bulat. Keindahan jenis ini terletak pada gerlang yang berkala dan tersusun.
Ukiran ini biasanya terdapat pada tongkat, tiang-tiang ulu senjata dan
sebagainya. Kebanyakannya mempunyai dua jenis larik. Awan jenis simetri
biasanya terdapat dalam bentuk geometri Islam, misalnya corak swastika. Awan
jenis ini biasanya terdapat di masjid atau mimbar.
PENGARUH MOTIF CORAK UKIRAN
TRADISIONAL
Motif ukiran kayu secara
langsung dipengaruhi unsur-unsur alam sekitar dan cara hidup masyarakat zaman
dahulu. Adat resam, kepercayaan, agama, iklim, geografi dan persekitaran amat
kuat pengaruhnya kepada pengukir. Antara pengaruh yang dimaksudkan ialah unsur
tumbuh-tumbuhan, unsur makhluk hidup, unsur kaligrafi, unsur geometri dan unsur
kosmos.
Unsur Tumbuh-Tumbuhan
Unsur ini biasanya diambil
daripada tumbuhan yang menjalar. Antara tumbuhan yang paling popular di
kalangan pengukir ialah jenis kacang, labu, ketubit, ketam guri, salad, bunga
lawang, bunga raya, bunga cina dan sebagainya. Unsur ini merupakan unsur yang
dominan dalam rekaan seni ukir tradisional.
Unsur Makhluk Hidup
Unsur ini kebanyakannya
dipengaruhi oleh semangat dan kepercayaan. Pada zaman pengaruh Hindu,
unsur-unsur seperti kepala burung, ayam, itik dan naga sangat disukai oleh
pengukir. Setelah kedatangan Islam, pengaruh ini semakin berkurangan. Ukiran
unsur makhluk hidup banyak terdapat pada kapal atau perahu nelayan di pantai
timur.
Unsur Kaligrafi
Setelah kedatangan Islam di
Tanah Melayu, unsur kaligarfi Jawi dan ayat al-Quran mula diukir oleh
pengukir-pengukir tempatan. Unsur kaligrafi ini digabungkan dengan unsur-unsur
tumbuh-tumbuhan.
Unsur Geometri
Unsur ini dikenali sebagai
tumpal. Unsur ini mempunyai kaitan dengan unsur geometri Islam. Pola-pola
geometri disusun berulang-ulang.
Unsur Kosmos
Unsur ini menggambarkan alam
semesta seperti matahari terbit, bintang, bulan dan gunung-ganang. Ukiran
seperti ini banyak terdapat di tebar layar rumah-rumah Melayu Trasidional.
BENTUK-BENTUK UKIRAN
Ukiran Tebuk / Papan Tebuk
Ukiran tebuk berasal dari
sekeping papan atau beberapa keping papan yang ditebuk dengan menggunakan
gerudi gergaji (gergaji menggerudi) supaya tembus bentuk-bentuk bunga atau
corak. Terdapat dua jenis ukiran jenis ini, iaitu ukiran tebuk tidak silat dan
ukiran tebuk silat.
Ukiran tebuk tidak banyak
terdapat pada rumah-rumah lama iaitu bahagian selasar, lambur, dinding, pintu
perabot dan mimbar masjid. Bentuk bunga ukir ialah awan larat, siling,
kaligrafi dan simetri. Bagi ukiran tebuk silat, bahagian yang menindih serta
melengkung keluar ditimbulkan dan bahagian yang melengkung ke dalam serta yang
merindih ditenggelamkan. Sesungguhnya silat ialah istilah yang menunjukkan
bahagian yang timbul dan tenggelam serta papan tebuk disobek. Bunga ukir yang
terdapat pada bentuk ini ialah awan larat, silang dan simetri.
Ukiran Bunga Timbul
Ukiran bunga timbul ini
tidak tembus. Ia mengandungi bunga ukir yang disilatkan dan tidak silat.
Terdapat pada perabot, mimbar masjid, barang hiasan yang diperbuat daripada
kayu, ulu serta sampir senjata. Bunga ukirnya sama seperti ukiran tebuk.
Ukiran Arca
Ukiran arca ini banyak
terdapat pada ulu senjata seperti ulu keris, kepala tongkat, kukur kepala,
kotak nelayan dan sebagainya. Bunga ukirannya sama seperti ukiran timbul tetapi
lebih halus dan kecil.
Larik
Melarik merupakan satu cara
orang-orang Melayu mengukir kayu. Ukiran larik berbentuk bulat dengan susunan
gerlang-gerlang dan genting-gentat yang menarik. Ukiran ini sering terdapat
pada ulu senjata, perabot, tongkat, gasing, tiang-tiang rumah dan sebagainya.
BENTUK-BENTUK SILAT
Dalam ukiran kayu
tradisional, membentuk motif atau bunga ukir merupakan perkara yang terpenting.
Bagi ukiran timbul dan ukiran tebuk, motif atau bunga ukir dinamakan silat.
Silat berperanan sebagai menampakkan motif ukiran dalam bentuk tiga dimensi.
Terdapat lima jenis bentuk silat, antaranya Silat Belah Rotan, Silat Dada Tuma,
Silat Serong, Silat Leper dan Silat Minangkabau.
POLA PADA UKIRAN TRADISIONAL
Biasanya pengukir akan
memilih pola-pola ukiran sebelum melakukan proses mengukir. Pola-pola ini
bergantung kepada kegunaan ukiran kayu. Bagi ukiran kayu jenis silat (silat
tebuk dan tidak tebuk), pola yang sesuai ialah pola lengkap. Pola lengkap
memenuhi reka corak ukiran. Bagi keperluan hiasan rumah seperti perabot,
pengadang ruang, penutup bendul, paha tangga, adalah paling sesuai. Pola ini
disusun dengan kemas dan tidak berlingkar-lingkar.
Bagi motif-motif tunggal
seperti sekuntum bunga, putik buah, bulan, bintang, matahari, bunga lawang,
bunga teratai dan lain-lain. Pola bujang paling sesuai digunakan.
CORAK PADA UKIRAN
TRADISIONAL
Corak Awan
Corak boyan, awan Jawa, awan
larat, awan sa’mayang, awan selimpat dan awan telipuk.
Corak Bunga
Bunga ali-ali, bunga ara,
bunga ati-ati, bunga bakut, bunga kundur, bunga beringin, bunga bintang, bunga
kala, bunga kelumpang, bunga buntut siput, bunga lawang, bunga ketola, bunga
kuda laut, bunga keduduk, bunga tunjuk langit, bunga ketur, bunga seputih,
bunga misai kucing, bunga tampuk manggis, bunga semangat, bunga pending, bunga
putu, bunga tikam seladang dan bunga kiambang.
Corak Daun
Daun setulang, daun sayap,
daun selat, daun balung ayam, daun jari buaya, daun kazan, daun nyu-nyu, daun
sekati lima, daun pedang wana, daun sembung, daun memiding, daun seputih, daun
kancing baju, daun bayan lingit, daun sesayap silat, daun dala, daun sulur
gading, daun memidih, daun kiambang, daun ati-ati dan daun sirih.
Corak-Corak Lain
Bayan kubur, bayan peraksi,
kacang hantu, gelang kaki, gelang tangan, galar kacang, ketam guri, ketimbit,
kerak nasi, kala bukit, kiambang, kilas ikatan daun, kayu jala-jala, kilas
payung, kilas dayung, maha risi, pagar tinggalung, pokok bermin, pokok susu
ketam, puspa gandiwak, pucuk paku, saga kenering, sulur keliding, sulur kacang,
sajak berkendit, sembung bidadari, sulur matahari dan sulur gadung.
UKIRAN KAYU TRADISIONAL
Pengenalan
Seni ukiran kayu adalah seni kraftangan yang telah lama wujud di kalangan masyarakat Malaysia terutama bagi masyarakat Melayu, masyarakat etnik Sabah dan Sarawak serta masyarakat Orang Asli. Seni ukiran yang dipersembahkan melalui bahan kayu ini sama seperti seni ukiran yang lain cuma berbeza dari segi cara dan teknik pengukirannya. Seni ini begitu berkembang luas kerana Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai hasil kayu-kayan yang banyak di mana terdapat kira-kira 3000 spesis kayu-kayan di negara kita. Di samping itu juga, kayu adalah bahan alam yang sangat sesuai untuk diukir dan boleh dipelbagaikan kegunaannya. Dalam bidang ini, fokus akan ditumpukan kepada seni ukiran masyarakat Melayu, masyarakat etnik Sarawak dan masyarakat Orang Asli.
Seni ukiran kayu adalah seni kraftangan yang telah lama wujud di kalangan masyarakat Malaysia terutama bagi masyarakat Melayu, masyarakat etnik Sabah dan Sarawak serta masyarakat Orang Asli. Seni ukiran yang dipersembahkan melalui bahan kayu ini sama seperti seni ukiran yang lain cuma berbeza dari segi cara dan teknik pengukirannya. Seni ini begitu berkembang luas kerana Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai hasil kayu-kayan yang banyak di mana terdapat kira-kira 3000 spesis kayu-kayan di negara kita. Di samping itu juga, kayu adalah bahan alam yang sangat sesuai untuk diukir dan boleh dipelbagaikan kegunaannya. Dalam bidang ini, fokus akan ditumpukan kepada seni ukiran masyarakat Melayu, masyarakat etnik Sarawak dan masyarakat Orang Asli.
Sejarah Ukiran Kayu Melayu
Ukiran kayu pada wau
Ukiran merupakan hasil seni
rupa tradisi Melayu yang terulung. Sejarah seni ukir di Tanah Melayu banyak
terdapat dalam catatan-catatan sejarah iaitu dalam Sejarah Melayu di mana
dikatakan seni ukiran Melayu tradisi telah ada sejak lebih 500 tahun dahulu.
Pada ketika itu, orang-orang Melayu sudah memberi perhatian yang istimewa
terhadap seni ukiran pada bangunan seperti istana dan rumah kediaman. Raja-raja
Melayu pada zaman dahulu memainkan peranan penting dalam memperkembang dan
menghidupkan suasana seni ukiran. Hingga kini peninggalan istana-istana lama
memperlihatkan betapa indah dan uniknya ukiran-ukiran yang diterapkan pada
istana-istana tersebut. Di Semenanjung Malaysia, kekayaan seni ukiran kayu
orang Melayu paling ketara pada binaan rumah tradisional terutama di Kelantan,
Melaka dan Negeri Sembilan.
Teknik dan Gaya
Ukiran kayu dapat
dilaksanakan dengan berbagai-bagai teknik dan penggunaan satu-satu teknik itu
banyak bergantung pada kebolehan dan kemahiran pandai kayu. Tiga teknik utama
dan gaya di dalam seni ukiran Melayu ialah tebuk terus, tebuk separuh dan tebuk
timbul. Bentuk ukiran juga ada tiga jenis utama iaitu bujang, lengkap dan
pemidang
Bentuk Bujang
Bentuk ini berdiri terasing,
bebas, dan tidak terikat, berkait atau bersambung-sambung. Biasanya bentuk ini
menampilkan motif bulan, bintang, matahari, kuntuk bunga ataupun putik buah.
Bentuk Pemidang
Bentuk ini menampilkan motif
yang menggambarkan pergerakan sederhana dan tidak berbelit-berbelit. Bentuk ini
mempunyai bingkai atau pemidang.
Ukiran-ukiran yang dibuat
dalam bentuk ini diberi nama-nama yang menarik seperti itik pulang petang,
badak mudik, setampuk manggis dan lain-lain. Biasanya Bentuk pemidang digunakan
untuk jala-jala rumah serta benda-benda yang terdapat di dalam rumah seperti
tepak sirih, almari dan dulang kayu.
Bentuk Lengkap
Bentuk ini menggabungkan
ciri-ciri bentuk bujang dan bentuk pemidang. Bentuk ini menitikberatkan unsur tumbuh-tumbuhan,
merangkumi akar, batang, buah, dahan, daun, putik dan sulurnya.
Alat dan Motif
Alat-alat yang digunakan
untuk seni ukiran adalah seperti gergaji, ketam, tukul besi dan paling penting
pahat. Motif ukiran kayu orang Melayu terbahagi kepada beberapa jenis ;
i. Motif makhluk
halus, contohnya ayam, badak dan itik (ayam berlaga, badak mudik dan
itik pulang petang)
ii. Motif angkasa
atau kosmos yang menerapkan gambaran awan larat seperti bintang,
matahari, bulan dan bukit bukau.
iii. Motif Geometri menampilkan
bentuk bulatan dan bentuk segitiga yang disusun berderet. Kadangkala bentuk
segitiga ini dicantum dengan sulur-sulur tumbuhan. Biasanya, motif-motif ini
terdapat pada alat-alat tembikar, sarung keris, tepak sirih dan barang-barang
tembaga.
iv. Motif seni khat
atau kaligrafi, menggunakan huruf Arab, terutamanya petikan Quran dan
tulisan Jawi. Motif ini banyak terdapat di ambang pintu rumah, masjid dan surau
serta pada alat-alat keagamaan seperti rehal.
Penggunaan
Seni ukiran kayu di kalangan
masyarakat Melayu bukan sahaja terdapat pada rumah-rumah tetapi penjelmaan dan
penerapannya terdapat pada istana-istana raja, binaan masjid dan mimbarnya,
surau, wakaf, pintu gerbang, alat-alat permainan masa lapang, alat-alat muzik
tradisi, perabot seperti almari, katil, kerusi, meja, dan kepala perahu yang
disebut bangau, alat-alat senjata, peralatan memasak, peralatan pertukangan dan
pengangkutan tradisi seperti perahu, kereta kuda dan kereta lembu.
simple yet understandable explanation of ukiran kayu..thanks..this info on ukiran kayu help me a lot..^^
ReplyDeletedo you have a pictures of ukiran kayu ..
ReplyDeleteif you can specify the cosmos motif it will be more info. thanks for the info it help me a lot.
ReplyDeleteFor more info on ukiran melayu in the Royal Palace in Malaysia go to Discovery Channel - The Royal Carver.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete