Skip to main content

Pengajaran dan Pendidikan Seni

PENDEKATAN, KAEDAH, TEKNIK DAN STRATEGI
· KONSEP STRATEGI
o Kebijaksanaan memilih pendekatan
o Kecekapan merancang kaedah dan teknik
o Berdasarkan objektif / hasil pembelajaran
o Terdapar 4 strategi iaitu
§ Berpusat guru
§ berpusatkan murid
§ Berpusatkan tugasan
§ Berpusatkan bahan

PENDEKATAN
o satu set teori pembelajaran yang beraksiomatik dan diamalkan dalam pengajaran sesuatu mata pelajaran berdasarkan kepada objektifnya.

PENDEKATAN BERSEPADU
o gabungjalin ilmu,bahan yang interaktif,penerapan nilai

INDUKTIF
o dimulakan dengan contoh-contoh,kaji,perhati, analisis dan barulah dibuat generalisasi

DEDUKTIF
o dimulakan dengan memberikan teori,hukum, fakta,konsep,diikuti dengan contoh-contoh

EKLEKTIK
o gabungan antara induktif dan deduktif

TEMATIK
o mengajar sesuatu mengikut tema yang diberikan

·KAEDAH & TEKNIK
o cara untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
• Siri tindakan guru yang sistematik
• Berlandaskan pendekatan
• Cara capai objektif
• Rancangan langkah-langkah yang akan digunakan

o Berikut adalah contoh kaedah dan teknik
-Pembelajaran Melalui Permainan
-Main Peranan
-Sumbangsaran
-Bercerita
-Perbincangan
-Pembelajaran Masteri
-Tematik


from: 
http://kaharkhai.blogspot.com/2013/04/konsep-strategi-o-kebijaksanaan-memilih.html


Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada

SENI ARCA

Pengenalan Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung). Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan. Perkembangan seni arca di Malaysia Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-pa

Pertandingan Permainan Tradisional

PENGENALAN         Penganjuran ”Pertandingan Permainan Tradisional” merupakan tugasan kerja kusus bagi subjek PJM 3112  Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan   Sukan. Ianya mewajibkan para guru pelatih daripada kumpulan PISMP Pendidikan Seni Visual Semester Lima (5) untuk melaksanakan kerja kursus, yang mana ianya adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival. Penganjuran ini merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaannya. Penganjuran Pertandingan Permainan Tradisional ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pelbagaipermainan tradisi yang sering dimainkan sejak zaman dahulu kepada, generasi muda masa kini. Selain itu, karnival ini juga bertujuan untuk mempertahankan tradisi  turun-temurun dari segi permainan, daripada hilang    ditelan arus kemodenan. OBJEKTIF 1.   Memberi pendedahan awal kepada para guru pelatih dalam mengendali dan menganjur sebarang aktiviti semasa berada di  sekolah.