secara
umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul
selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik,
romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran
selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran
baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan
aliran seni pop.
Menurut Ovrik
(1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan
hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam
bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran
ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902
hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka
evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas
serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan.
karya-karya dari aliran ini menekankan kepada unsur-unsur mistik, persoalan
diri, penghayatan terhadap alam dan spekulasi terhadap infiniti yang sering
kali diekspresikan dalam bentuk ketegangan rasa serta emosi yang kuat mahupun
imaginatif. Ekspresionisme memberi satu daya gerak yang kuat dan segar, bebas
daripada realisme dan impresionisme. Miskipun masih bertalian dengan dunia
objektif, melalui unsur-unsur deformasi, pengayaan, kontras warna dan kesedaran
emosi, pelukis-pelukis ekspresionisme melahirkan dunia dalaman mereka dalam
stail, idiom dan imje yang tersendiri.
Terdapat dua
cabang ekspresionisme iaitu Die Brucke (The Bridge) dan Der Balue Reiter (The
Blue Rider). The Bridge ditubuhkan di Dresden pada 1905 dan karya-karya mereka
merakamkan emosi manusia yang keras serta hebat. Karya mereka terbentuk
menerusi gabungan warna yang cerah, garisan ekspresif, dipermudah serta figura
digayakan. sementara itu, The Blue Rider ditubuhkan di Munich pada 1991.
Karya-karya mereka lebih bersifat imaginatif, tidak selaras The Bridge. Ekspresionisme
merangkumi semua seni di mana artis bebas untuk bergerak di luar batasan
perkara objektif dan menumpukan persekitaran terhadap perasaan dan kesan yang
berasal dari inspirasi artis. Ekspresionisme cuba mendedahkan dalaman, rohani
dan emosi asas kewujudan manusia, dan bukannya penampilan permukaan luar, yang
digambarkan oleh Impresionists. Pergerakan ekspresionisme mengambil insprirasi
dari simbolisme, fauvism, dan kubism dalam berlepas dari perkara yang tepat. Ekspresionisme dipelopor oleh dua kumpulan
pelukis-pelukis Jerman ialitu, Die Bruecke dan Der Blaue Reither.
Die Bruecke, yang
bermaksud “ Jambatan” berpusat di Dresden. antara artis dalam kumpulan ini
ialah Ernst Ludwing Kirchner, Erich Heckel, Emil Nolde, Max pechstein, Otto
Mueller, dan Karl Schmidt Rottluff. Kumpulan ini mengadakan pembentukan
1905-1913. kumpulan ini telah menubuhkan studio mereka di kawasan kejiranan
kelas perkerja di pinggir sempadan Dresden. Pengasingan mereka membawa kepada
pembangunan mereka dikongsi gaya dan tema. Seni Die Bruecke biasanya ganas dan
emosi dalam imej, mereka mengemari tema yang diterokai perbezaan hubungan
antara bandar dan negara. Mencari inspirasi dengan seni budaya suku kaum di
Afrika dan Laut Selatan, Die Bruecke memihak talian diputarbelitkan dan bentuk
yang dipertingkatkan, warna terang dan perspktif yang leper. Mereka menolak
prosedur galeri konvensional dan menganjurkan satu siri pameran perjalanan
untuk membentangkan kerja mereka kepada orang ramai. Kemunculan itu jatuh,
disebabkan oleh perbezaan seni dan bermulanya Perang Dunia pertama.
kumpulan Der Blaue
Reiter, bermaksud Rider Blue, bermula du Muich pada tahun 1911 dan berlarutan
sehingga 1913. Der Blause Reiter mengambil namanaya daripada lukisan dengan
tajuk Kandinsky “Le Angkuh Bleu”. Kumpulan inu yang lebih bersatu pada dengan
matlamat yang sama mengambarkan kerohanian dan bukannyapersamaan gaya. Der
Blaue Reiter membuka pintu berulang alik pengekstrakan kerana idea-idea uji kaji
dan keaslian. Artis terlibat Franz Marc, Agust Macke, Gabriele Munter, Wassily
Kandinsky, paul Klee dan alexei Yavlensky dan banyak lagi.
Kubisme
pula merupakan satu zaman dalam gerakan seni yang juga sebuah gerakan moden
seni rupa pada awal abad ke-20 yang dipelopori oleh Picasso dan Braque. Kubisme adalah menampilkan objek
berbentuk geometri seperti kubus sfera dan lain-lain lagi. Prinsip-prinsip umum pada kubisme
iaitu menggambarkan bentuk objek dengan cara memotong, distorsi, overlap,
penyederhanaan, transparansi, deformasi, menyusun dan aneka jenis tampak. Gerakan ini dimulakan pada lukisan
dan patung melalui pendekatannya masing-masing.
Zaman
kubisme bermula dari pegangan seseorang pelukis yang mashyur. Lahirnya aliran
Kubisme pada tahun 1905 merupakan hasil titik peluh pelukis Pablo Picasso dan
Brague. Yang menjadi pertanyaannya ialah dari masa idea lukisan yang saat itu
membuat menfokuskan seni lukis. Picasso banyak mempelajai patung afrika
(sekilas mirip patung Asmat) yang bentuknya lonjong dan proporsinya tidak
normal atau tidak realisme.
Antara
ciri-ciri aliran seni ini ialah ia tidak terikat dengan kongkongan tradisi
catan. Yang mana karya kubisme tidak mengambilkira tentang teknik-teknik atau
prinsip-prinsip catan. Selain itu juga, model atau realiti luaran tidak
diperlukan kerana catan itu merupakan realiti. Selain itu, struktur geometri
adalah asas kepada form yang terdapat di alam semula jadi. Sebagai contoh,
pengkarya mengunakan bentuk dan sata geometrik seperti rupa empat segi, tiga segi
dan sebagainya dicantumkan dan dapat membentuk sebuah karya seni. Aliran ini
juga, menganggap seni sebagai satu konsep ke arah penciptaan dan menolak
peniruan. Karya seni aliran ini merupakan penyelesaian permasalahan 3 dimensi
dalam ruang 2 dimensi dengan keinginan untuk mengekalkan sifat-sifat 3 dimensi.
Tokoh
bagi aliran seni ini ialah Pablo Ruiz Picasso. beliau dilahirkan pada pada 25
Oktober 1881 dan meninggal pada 8 April 1973 pada umur 91 tahun. beliau juga
merupakan seorang seniman yang terkenal dalam aliran Kubisme dan dikenal
sebagai pelukis revolusi pada abad ke-20. Latar belakang ayah Picasso adalah
seorang professor di bidang lukisan dan beliau mendorong Picasso dalam bidang
seni. Seterusnya, bakat Pablo muncul dalam usia muda sekali dan dia sudah
menjadi pelukis yang mahir pada umur belasan tahun. Picasso sudah mengadakan
pameran lukisannya pada awal usianya, larya beliau tersebar luas di antara para
pelukis Perancis dan karya beliau telah menjadi aspirasi kepada pengkarya pada
era ketika itu. Beliau juga telah berjaya mencipta karya seni sebanyak 50,000
selama 80 tahun. Beliau juga sentiasa berusaha gigih agar aliran kubisme
ciptaannya tersebar luas di seluruh dunia. Tokoh utama dalam seni moden dan
juga terkenal kerana kebijaksanaan serta kemampuan tekniknya.
karya-karya
Picasso sering dikategorikan mengikut tempoh masa beliau menghasilkan karya
beliau. Antara tempoh masa tersebut ialah tempoh biru (1901-1904), . tempoh Ros
(1905-1907), tempoh dipengaruhi Afrika (1908-1909), Kunisme Analisis
(1909-1912) dan Kubisme Sintetik (1912-1919). Dalam tempoh Biru (1901-1904)
Sifat lukisan-lukisan Picasso dalam tempoh ini muram dengan sedikit warna biru
dan dipengaruhi oleh lawatannya ke seluruh Sepanyol serta kematian kawannya
yang baru-baru itu. Lukisan-lukisan itu sering menonjolkan akrobat, badut,
pelacur, pengemis dan seniman. Seterusnya, dalam tempoh Ros (1905-1907)
lukisan-lukisan dalam tempoh ini lebih riang dengan warna-warna jingga serta
merah muda, dan masih menonjolkan badut. Picasso bertemu dengan Fernande
Olivier, seorang model perempuan bagi pengarca dan pelukis, di Paris dalam
tempoh ini dan banyak lukisannya dipengaruhi oleh persahabatannya yang mesra
ini, selain daripada pendedahannya kepada lukisan Perancis. Seterusnya tempoh
dipengaruhi Afrika (1908-1909) dalam tempoh ini, Picasso dipengaruhi oleh 2
tokoh yang pada dirinya diilhami pula oleh artifak-artifak Afrika. Beliau
melukis kedua-dua tokoh ini dalam lukisannya, Les Demoiselles d'Avignon
(kedua-dua orang di sebelah kanan lukisan ini). kemudian dalam tempoh masa
Kunisme Analisis (1909-1912), dalam tempoh ini, Picasso bersama-sama dengan
Braque memperkembangkan satu gaya lukisan yang menggunakan warna coklat
monokrom di mana mereka memisah-misahkan dan "menganalisis" objek-objek
dari segi bentuk. Ketika itu, lukisan-lukisan Picasso dan Braque amat serupa
dengan satu sama lain. Seterusnya, Kubisme Sintetik (1912-1919) .
Comments
Post a Comment