Pengenalan
Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri
berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi
menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang
berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni
bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep
arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal
daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil
dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic
yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada
masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung).
Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan.
Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan.
Perkembangan seni arca di Malaysia
Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan
bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-patung
orang asli iaitu kaum Jah Hut dan Mah Mari yang mempunyai cici-ciri seumpama
itu. Begitu juga dengan keadaanya Megalith Pedang di Pengkalan Kempas Negeri
Sembilan. Hanya pada sekitar tahun 1960an pengkarya mula membina arca bentuk
moden antaranya ialah Anthony Lau, Latiff Mohidan,Syed Ahmad Jamal, Lim Kian
Seng dan sebagainya. Pengarca kini sudah berani berkarya dengan menggunakan
perbagai media dan juga material. Karya selalunya dihasilkan mengikut tema ataa
isu-isu yang tersendiri berdasarkan kehendak pengkarya ataupun kehendak pasaran.
Seni Arca Asia Arca di Asia banyak menggunakan patung-patung yang menggambarkan sesuatu
entiti yang khusus, biasanya manusia,peristiwa,,haiwan atau objek.Tumpuannya
ialah sebagai satu perlambangan. Banyak arca dicipta melalui tempahan untuk
memperingati sesuatu peristiwa bersejarah atau kehidupan seorang tokoh. Ia
bertujuan sebagai seni awam
yang dipamirkan di luar dan kadangkala ia juga dipamirkan di dalam banggunan awam untuk menegaskan sesuatu kepada orang ramai dengan cara yang lebih ketara daripada apa yang boleh ditekankan melalui penggunaan perkataan.Kadangkala,arca-arca yang dihasilkan mempunyai sejarah tersendiri. Pengarca Asia sekarang lebih berani menghasilkan karyamengikut idea dan juga tema-tema. Contohnya pengarca dari Thailand iaitu Chainapa Lepajarn yang telah menghasilkan olahan arca yangberbentuk abstrak. Dari situ dapat dilihat bahawa pengarca asia telah membawa perkembangan mengikut arus kemodenan.
yang dipamirkan di luar dan kadangkala ia juga dipamirkan di dalam banggunan awam untuk menegaskan sesuatu kepada orang ramai dengan cara yang lebih ketara daripada apa yang boleh ditekankan melalui penggunaan perkataan.Kadangkala,arca-arca yang dihasilkan mempunyai sejarah tersendiri. Pengarca Asia sekarang lebih berani menghasilkan karyamengikut idea dan juga tema-tema. Contohnya pengarca dari Thailand iaitu Chainapa Lepajarn yang telah menghasilkan olahan arca yangberbentuk abstrak. Dari situ dapat dilihat bahawa pengarca asia telah membawa perkembangan mengikut arus kemodenan.
Seni Arca Antarabangsa
Pengarca antarabangsa kebanyakan merujuk kepada
sejarah dan juga budaya masing-masing sebagai panduan untuk berkarya. Banyak
perubahan berlaku mengikut arus kemodenan. Dengan adanya saina dan teknologi
pelbagai bentuk arca dapat dihasilkan. Arca pada zaman ini juga tidak lagi
terhad kepada carving dan mpdeling. Sekarang iayanya tertumpu kepada bentuk dan
juga pengamatan tiga dimensi. Pengarca menghasilkan karya dengan menggunakan
element seni yang dihasilkan menggunakan pelbagai jenis bahan. Antaranya besi,
Kain,Plastik dan kayu.Kajian arca dengan teori baru telahmenarik ramai
pemerhati dan pemintaan pasaran
kini.Contohnya pengarca dari mexico John Webb yang
banyakmenghasilkan karya berbentuk abstrak
dan menggunakan bahan seperti kayu.
dan menggunakan bahan seperti kayu.
Antara arca yang telah menjadi sejarah antarabangsa
Umpamanya pada tahun 1986,apabila Patung Liberty meraikan hari ulang tahun yang
ke100, satu perayaan selama tiga hari telah diadakan yang berjaya menarik
Patung Liberty12 juta pengunjung.
Perayaan ini dikatakan merupakan peristiwa awam
yang terbesar di dunia sehingga hari ini.
Definasi Arca
Arca adalah hasil kerja seni dalam bentuk tiga
dimensi. Permukaannya dapat dirasai serta dipandang dari pelbagai sudut.
Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu sculpere bermakna satu
proses mengukir, melarik , mencungkil dan menguris.
Selalunya arca dapat dilihat di galeri, Taman permainan, dan tempat – tempat yang menjadi tarikan pelancong seperti di muzium dan Tugu Peringatan.
Selalunya arca dapat dilihat di galeri, Taman permainan, dan tempat – tempat yang menjadi tarikan pelancong seperti di muzium dan Tugu Peringatan.
Jenis –
jenis arca
Arca bersifat realis atau abstrak. Arca realis
menampilkan objek sebenar yang difahami kewujudannya seperti ukiran dan acuan
patung manusia. Arca abstrak pula adalah bersifat konseptual dan memerlukan
daya pemikirkan yang tinggi untuk menginterpretasikan betuk dan maksud arca
tersebut. Ini sesuai dengan peranan pengarca itu sendiri dalam merakam segala
pengalaman dalam kehidupan melalui perluahan rasanya ke dalam bentuk arca. Arca
terbahagi kepada dua kategori yang besar iaitu arca estetik dan arca berfungsi.
1. Arca berfungsi (fizikal)
Arca berfungsi adalah jenis yang awal dibina oleh arcawan.Kebanyakan arca ini hanyalah untuk upacara keagamaan dan kebudayaan,mislnya acara (patung kaum Jah Hud dan Mah Meri. Arca ini bukan sekadar dibina untuk tujuan estetika semata-mata,sebaliknya ia mempunyai kepentingan kepada masyarakat. Kini arca dipamirkan di kawasan yang sentiasa dikunjungi oleh orang ramai seperti ruang legar,bulatan sempang empat dan sebagainya. Kebanyakan arca ini berfungsi untuk menghiburkan pengunjung. Antara arca berfungsi ialah Tugu Negara atau tempat kanak-kanak bermain.
Arca berfungsi adalah jenis yang awal dibina oleh arcawan.Kebanyakan arca ini hanyalah untuk upacara keagamaan dan kebudayaan,mislnya acara (patung kaum Jah Hud dan Mah Meri. Arca ini bukan sekadar dibina untuk tujuan estetika semata-mata,sebaliknya ia mempunyai kepentingan kepada masyarakat. Kini arca dipamirkan di kawasan yang sentiasa dikunjungi oleh orang ramai seperti ruang legar,bulatan sempang empat dan sebagainya. Kebanyakan arca ini berfungsi untuk menghiburkan pengunjung. Antara arca berfungsi ialah Tugu Negara atau tempat kanak-kanak bermain.
Arca berfungsi fizikal
2. Arca Estetika
Arca jenis ini amat popular. Terdapat arca yang
berbentuk realis dan berimej abstrak. Keperluan arca ini adalah menghayati dan menghargai nilai keindahannya. Oleh itu seseorang memerlukan nilai-nilai
intelek untuk memahaminya. Pada kebiasaannya arca ini dipamirkan di dalam
galeri.
Arca Estetika
Kategori arca
1. Arca Asemblaj
2. Arca Binaan
Arca ini ialah pembinaan cantuman daripada bahan-bahan yang sama. Misalnya jika
besi maka cantumannya juga besi. Sekiranya bahan kayu maka cantumannya juga
adalah kayu. Arca jenis ini boleh dibina berasaskan teknik kerangka atau tidak
berkerangka. Untuk teknik kerangka, ia digunakan sebagai struktur asas atau
bahagian dalaman biasanya diperbuat daripada dawai, keluli dan sebagainya.
Bahagian luar mengandungi lapisan lain seperti bancuhan simen. Arca tanpa
kerangka pula dibina berasaskan cantuman bah an-bahan seperti logam yang
dicantum samada secara pateri atau kimpalan.
3. Arca Luakan
Pembinaan arca melalui teknik ukiran dan membuang mana-mana bahagian batu atau kayu. Biasanya bahan pembinaan arca ini ialah batu atau kayu, batu marmar, plaster of paris, lilin, tanah liat dan sebagainya. Pelbagai alat digunakan bergantung pada jenis dan kekerasan bahan. Contohnya, jika menggunakan alatan tajam untuk proses memotong, memahat, mengikis dan sebagainya.
4. Arca Timbulan
Arca ini juga dikenali sebagai arca relief, dibina daripada hasil karya dua dimensi yang kemudian ditimulkan menjadi imej tiga dimensi. Arca ini adalah kombinasi antara ciri-ciri catan dan arca. Manusia pada zaman dahulu menghasilkan arca dengan memotong, memahat atau mengorek keluar latar belakang yang mengelilingi figura atau binatang akan menjadi fgura tersebut timbul dari permukaan dan kelihatan menarik. Henri Matisse (1869-1954) dan Jacques Lipcitz (1891-1973) adalah antara tokoh pengarca barat yang menampilkan aliran dan pengaruh kiubisme dalam arca timbulan ini.
5. Arca Tambahan
Pembinaan arca tambahan dilakukan dengan menggunakan baha-bahan lembut seperti tanah liat dan bahan-bahan rapuh. Terdapat juga bahan cecair yang kemudiannya dikeraskan melalui acuan seperti plaster of paris, tanah liat, lilin dan sebagainya. Setelah acuan disediakan, cairan akan dituang ke dalam acuan. Seterusnya cairan tersebut akan membeku dan menjadi arca. Contoh arca tambahan / acuan ialah Tugu Negara.
Pembinaan arca tambahan dilakukan dengan menggunakan baha-bahan lembut seperti tanah liat dan bahan-bahan rapuh. Terdapat juga bahan cecair yang kemudiannya dikeraskan melalui acuan seperti plaster of paris, tanah liat, lilin dan sebagainya. Setelah acuan disediakan, cairan akan dituang ke dalam acuan. Seterusnya cairan tersebut akan membeku dan menjadi arca. Contoh arca tambahan / acuan ialah Tugu Negara.
6. Arca Mobail
Arca ini boleh bergerak sendiri, berputar, berombak, dan biasanya terawang-awang. Pemindahannya berasaskan seni yang boleh bergerak. Mobail ini digantung di atas syiling. Arca ini dipelopori oleh Alexender Calder (188-1976), iaitu seorang pengarca dan jurutera Amerika dan diperkenalkan pada awal tahun 1930an. Arca stabail boleh bergerak tetapi pergerkannya terhad dan tidak seperti arca mobail yang boleh terawang-awang.
Arca ini boleh bergerak sendiri, berputar, berombak, dan biasanya terawang-awang. Pemindahannya berasaskan seni yang boleh bergerak. Mobail ini digantung di atas syiling. Arca ini dipelopori oleh Alexender Calder (188-1976), iaitu seorang pengarca dan jurutera Amerika dan diperkenalkan pada awal tahun 1930an. Arca stabail boleh bergerak tetapi pergerkannya terhad dan tidak seperti arca mobail yang boleh terawang-awang.
7. Arca Stabail
Stabail ialah satu binaan seperti mobail yang boleh
bergerak tapi tidak terawang-awang kerana kedudukan kakinya sengaja boleh
bergerak. Bahan atau bahagaian dicantum dengan tali/benang pada satu palang
yang tidak boleh bergerak. Stabail tidak mempunyai sendi-sendi dimana bahan
atau bahagian yang dicantum boleh bergerak secara terawang-awang. Rekaan
stabail boleh dipelbagaikan mengikut kreativiti murid dengan menggunakan
bahan-bahan yang ada dan mudah didapati. Stabail boleh digantung di dinding,
tingkap , atau pintu siling.
Ciri – ciri Arca Mengikut Kategori
1. STABAIL
Stabail ialah satu binaan seperti mobail yang boleh
bergerak tapi tidak terawang-awang kerana kedudukan kakinya sengaja boleh
bergerak. Bahan atau bahagaian dicantum dengan tali/benang pada satu palang
yang tidak boleh bergerak. Stabail tidak mempunyai sendi-sendi dimana bahan
atau bahagian yang dicantum boleh bergerak secara terawang-awang. Rekaan
stabail boleh dipelbagaikan mengikut kreativiti murid dengan menggunakan
bahan-bahan yang ada dan mudah didapati. Stabail boleh digantung di dinding,
tingkap atau pintu siling.
2. MOBAIL
Mobail merupakan hasil cantuman dari pelbagai bahan
atau bahagian untuk membolehkannya bergerak dan dibangunkan menjadi sebuah
arca. Mobail juga dikenali sebagai Acra bergerak atau Arca Kinetik . Mobail
biasanya digantung di atas siling Bahagian mobail dicantumkan pada sendi untuk
membolehkannya bergerak , berputar atau berombak. Mobail mula dipelopor oleh
Alexander Calder dari Amerika bahan yang digantung mempunyai imbangan yang
sesuai dan dicantum pada sendi untuk membolehkannya bebas bergerak.
3. ASEMBLAJ
Asemblaj adalah himpunan
bahan-bahan yang disusun dan mempunyai daya estetik ataupun cara perletakan
yang menimbulkan suatu makna. Walaupun pada kebiasaannya aktiviti ini dikaitkan
pada himpunan bentuk-bentuk dua dimensi, ianya juga boleh dihasilkan dalam
bentuk tiga dimensi.
kenapa arca acuan tiada?????
ReplyDelete