Skip to main content

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN DUNIA SENI VISUAL KSSR TAHUN 3 2013


RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN 2013
DUNIA  SENI VISUAL
KSSR TAHUN 3

MINGGU

BIDANG

HASIL PEMBELAJARAN

OBJEKTIF

AKTIVITI

1
2-4 Jan
Menggambar
Teknik:Lukisan warna pensel
Tajuk: Indahnya alam
Aras 1
Mengetahui teknik mewarna menggunakan warna pensel.
Aras 2
Mengaplikasikan penggunaan warna harmoni dalam lukisan.
Aras 3
Menghasilkan lukisan berdasarkan penggunaan ICT. .
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1-Mengetahui teknik menggunakan pensel warna yang betul.
2-Memasukkan elemen seni reka untuk diaplikasi dalam lukisan.
3-Menyedari  kepentingan teknik yang betul untuk menghasilkan kualiti lukisan.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Ketekunan
2
1-7 Jan
Membuat corak dan rekaan
Teknik: Capan
Tajuk:Bentuk geometri dalam corak bersilang.
Aras 1
Kemahiran memotong bahan mengikut bentuk yang diinginkan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  bentuk dan warna.
Aras 3
Mengaplikasi sekurang-kurangnya 4 elemen dan prinsip .

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran mencapan dengan kemas dan teratur.
2-Menguasai teknik memotong bentuk yang diinginkan dengan kemas dan teliti.
3-Mengaplikasi pengguan pelbagai bentuk dan warna dalam menghasilkan karya seni.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.
3 dan 4
18-21 Jan
Membentuk dan membuat binaan
Kemahiran:
Membentuk, menyusun dan mengikat.
Tajuk:Mobail (Boneka)
Aras 1
Menyenaraikan jenis-jenis boneka yang pernah dilihat.
Aras 2
Melukis boneka menggunakan bahan dan teknik yang sesuai
Aras 3
Melakukan kerja akhir(finishing) terhadap boneka tersebut.
Aras 4
Menghias dan mempamerkan arca tersebut.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami bentuk boneka yang sesuai digunakan untuk di gantung bangi menghasilkan mobail  yang dipilih.
2-Menguasai membentuk ,menyusun dan mengikat dengan menitikberatkan unsur da prisip rekaan seni visual dengan kemas dan teliti.
3-Menghasilkan mobail  yang mempunyai imbangan yang baik.
4-Menghasilkan mobail dari bahan kitar semula.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Memupuk semangat mesra alam dalam diri murid.
5 dan 6
1-8 Feb
Kraf Tradisional
Teknik: Anyaman
Tajuk:Selipar kesayanganku.
Aras 1
Murid mengetahui teknik anyaman..
Aras 2
Menghasilkan anyaman mudah dengan teknik dan bahan menggunakan bahan  yang bersesuaian..
Aras 3
Murid dapat menghasilkan anyaman yang lebih kompleks.


Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui pelbagai jenis motif anyaman.
2-Mengetahui bahan yang sesuai dalam menghasilkan batik.
3-Menguasai kemahiran mengayam  teknik dengan kemas dan teratur.
3-Menghasilkan batik  yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Menyayangi Malaysia .

CUTI TAHUN BARU CINA

7
11-15 Feb
Menggambar
Teknik:Kolaj
Tajuk: Bunga-bungaan pilihan saya.
Aras 1
Kemahiran menggunting dan menggam kertas warna ke atas kertas lukisan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  bentuk guntingan  dan warna.
Aras 3
Mengaplikasi sekurang-kurangnya 4 elemen seni dan prinsip seni dalam lukisan.

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran menggunting dengan kemas dan teratur.
2-Menguasai teknik menggam dengan kemas dan teliti.
3-Mengaplikasi pengguan pelbagai bentuk dan warna dalam menghasilkan karya seni.
4-Dapat menghasilkan hasil seni dengan menggunakan teknik kolaj yang menarik.
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.
8
18-22 Feb
Membuat corak dan rekaan
Teknik: Lipatan dan guntingan.
Tajuk:Kertas hiasan dinding.
Aras 1
Mengetahui teknik dan bahan yang besesuaian untuk teknik lipatan dan guntingan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  bentuk  dan warna dalam menghjasilkan hasil seni.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran menggunting untuk mendapatkan bentuk geometri yang dikehendaki.
2-Menguasai teknik lipatan dan guntingan dengan kemas dan teliti.
3-Mengetahui rupa positif dan negativ semasa proses meluakkan dalam kemahiran menggunting.
3-Mengaplikasi  lebih dari satu  warna dalam menghasilkan karya seni.
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.
9
25-1 Mac
Membentuk dan membuat binaan
Kemahiran:
Membentuk, mengikat dan menggam.
Tajuk:Boneka stokin
Aras 1
Menyenaraikan jenis-jenis boneka yang murid tahu.
Aras 2
Membentuk boneka stokin dengan menggunakan teknik yang sesuai.
Aras 3
Menghias dan mempamerkan boneka tersebut  tersebut.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami bentuk dan rupa yang sesuai digunakan untuk menghasilkan boneka stokin.
2-Menguasai kemahiran membentuk, mengikat dan menggam  dengan kemas dan teliti.
3-Menggabungjalin mata pelajaran Kemahiran Hidup dalam   tajuk  jahitan.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.
10 dan 11
4-15 Mac
Kraf Tradisional
Teknik:Membentuk
Tajuk:Rantai
Aras 1
Mengenali alat perhiasan diri.
Aras 2
Membuat rantai dengan menggunakan kertas dengan menggunakan teknik gulungan.
Aras 3
Menghasilkan rantai yang lebih kompleks.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui teknik gulungan dan kemahiran menggunting untuk menghasilkan manik kertas
 2-Menguasai kemahiran menyusun manik kertas bersama dengan manik kaca dengan kemas dan kreatif.
3-Menghasilkan rantai  yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni.



Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Kesabaran

UJIAN BULAN MAC

CUTI
14
1-5 Apr
Menggambar
Teknik:Catan
Tajuk: Taman bunga saya.
Aras 1
Mengetahui teknik catan dan bahan yang digunakan..
Aras 2
Mengaplikasi penggunaan pelbagai warna   dalam catan.
.Aras 3
Menggunakan ICT untuk menghasilkan hasil seni.


Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1-Murid mengetahui teknik catan dan bahan yang diaplikasi dalam teknik catan.
2-Menguasai kemahiran basah atas kering.
3- Mengaplikasi  pelbagai ton warna dalam teknik gosokan.
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Ketekunan
15
8-12 Apr
Membuat corak dan rekaan
Teknik:Renjisan dan percikan
Tajuk:Pembalut buku.
Aras 1
Mengetahui teknik dan bahan  yang digunakan dalam teknik renjisan dan percikan.
Aras 2
Menggunakan gabungan pelbagai jenis  warna.
Aras 3
Mengaplikasi warna tertier dalam hasil lukisan..
Aras 4
Mengaplikasi penggunaan ICT dalam aktiviti.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran menghasilkan hasil seni dari teknik renjisan dan percikan dari bahan yang sesuai.
2-Mengaplikasi teknik menggabung warna untuk menghasilkan warna tertier.
3-Mengaplikasi pengguan pelbagai warna dalam menghasilkan karya seni.
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Kebersihan diri.
16 dan 17
15-26 Apr
Membentuk dan membuat binaan
Kemahiran:
Membentuk,, menggunting dan menggam.
Tajuk:Topeng mata
Aras 1
Mengetahui jenis-jenis topeng.
Aras 2
Menyatakan jenis diorama yang di ketahui.
Aras 3
Membentuk topeng mata  dengan menggunakan teknik yang sesuai.
Aras 4
Menghias dan mempamerkan topeng mata  tersebut  tersebut.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami bentuk yang sesuai digunakan untuk menghasilkan topeng mata untuk acara sambutan harijadi..
2-Menguasai kemahiran membentuk, menggunting dan menggam  dengan kemas dan teliti.
3-Menghasilkan topeng yang boleh digunakan.
4-Melakukan apreasiasi terhadap hasil seni.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.
18 dan 19
29-10 Mei
Kraf Tradisional
Teknik:Membentuk
Tajuk:Keris
Aras 1
Mengenali keris .
Aras 2
Menghasilkan keris dengan menggunakan kadbod..
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui bentuk keris..
 2-Menguasai kemahiran membentuk dan menggunting keris.
3-Menghasilkan keris dengan menggabungjalin teknik lukisan  yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni dalam elemen tradisional.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Kesabaran
20
13-17 Mei
Menggambar
Teknik:Montaj
Tajuk: Kartun kesukaan saya.
Aras 1
Menggunting dan menggam gambar yang di pilih ke atas kertas lukisan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  bentuk guntingan, saiz  dan warna.
Aras 3
Mengaplikasi prisip rekaan yang bersesuaian.
Aras 4
Menghasilkan montaj menggunakan computer.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran menggunting dan menggam dengan kemas dan teratur.
2-Menguasai elemen dan prinsip seni yang diterapkan oleh guru.
3-Menghargai alam semulajadi dengan menggunakan bahan-bahan kitar semula..
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Ketekunan
PKSR 1
MINGGU 21
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 22 DAN 23
24
10-14 Jun
Membuat corak dan rekaan
Teknik:capan
Tajuk:Alas meja.
Aras 1
Kemahiran memilih bahan mengikut jalinan yang diinginkan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  memilih jalinan dan warna.
Aras 3
Menghasilkan corak berpusat.

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran mencapan dengan kemas dan teratur.
2-Menguasai kemahiran memilih yang diinginkan dan diaplikasi  dengan kemas dan teliti.
3-Mengaplikasi pengguan pelbagai jalinan dan warna dalam menghasilkan karya seni.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.
25 dan 26
17-28 Jun
Membentuk dan membuat binaan
Kemahiran:
Membentuk, melipat,, menyusun,mengatur dan menggantung.
Tajuk:Mobail origami
Aras 1
Mengetahui melipat origami.
Aras 2
Kemahiran melipat origami dalam pelbagai saiz, warna dan bentuk.
Aras 3
Menghias, mengecat dan mempamerkan mobail  tersebut  tersebut.

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami bentuk yang sesuai digunakan untuk menghasilkan mobail daripada gabungan origami.
2-Menguasai kemahiran melipat, menyususn, mengatur dan menggantung  dengan kemas dan teliti.
3-Menghasilkan mobail yang seimbang.
4-Melakukan apreasiasi terhadap hasil seni.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Kesabaran dan ketekunan
27 dan 28
1-12 Jul
Kraf Tradisional
Teknik:Anyaman
Tajuk:Tikar tradisional
Aras 1
Mengenali motif tradisional  yang terdapat di Malaysia.
Aras 2
Mengetahui dimanakah aplikasi motif selalu ditemui.
Aras3
Membuat anyaman tikar ringkas berdasarkan  contoh motif tradisional yang diberi.
Aras 3
Menghasilkan anyaman  yang lebih kompleks.

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui pelbagai jenis motif tradisional melayu.
 2-Menguasai kemahiran mengayam tikar ringkas.
3-Menghasilkan anyaman  yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni dalam elemen tradisional.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: TMK
29
15-19 Jul
Menggambar
Teknik:Montaj
Tajuk: Kereta idamanku.
Aras 1
Menggunting dan menggam gambar yang di pilih ke atas kertas lukisan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  bentuk guntingan, saiz  dan warna.
Aras 3
Mengaplikasi prisip rekaan yang bersesuaian.
Aras 4
Menghasilkan montaj menggunakan computer.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran menggunting dan menggam dengan kemas dan teratur.
2-Menguasai elemen dan prinsip seni yang diterapkan oleh guru.
3-Menghargai alam semulajadi dengan menggunakan bahan-bahan kitar semula..
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Ketekunan
30
22-26 Jul
Membuat corak dan rekaan
Teknik: Lipatan dan guntingan.
Tajuk:Jam
Aras 1
Mengetahui teknik lipatan dan guntingan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  untur seni  menghasilkan hasil seni.

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran menggunting dan menguasai teknik lipatan dan guntingan dengan kemas dan teliti.
3-Menghasilkan jam hasil dari hasil guntingan dan lipatan.
3-Mengaplikasi  lebih dari satu  warna dalam menghasilkan karya seni.
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.
UJIAN BULAN OGOS
MINGGU 31
CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
MINGGU 32
CUTI PENGGAL
MINGGU 33
34 dan 35
23-30 Ogo

Membentuk dan membuat binaan
Kemahiran:
Membentuk
Tajuk:Boneka Span
Aras 1
Menguasai teknik menghasilkan boneka.
Aras 2
Membina boneka span dengan menggunakan teknik yang sesuai.
Aras 3
Menghias dan mempamerkan beg kertas tersebut  tersebut.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui teknik yang  boleh digunakan.
2-Menguasai kemahiran yang diterapkan dengan kemas dan teliti untuk aktiviti pembungkusan.
3-Menggabungjalin dengan teknik resis sebagai hasil akhir murid.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.
36 dan 37
2-13 Sep
Kraf Tradisional
Teknik: Membentuk
Tajuk:Dokoh
Aras 1
Menyatakan kefahaman tentang dokoh.
Aras 2
Membentuk dokoh  dengan menggunakan kad manila..

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui apakah dokoh.
 2-Menguasai kemahiran membentuk dan menggunting dengan kemas dan teratur.
3-Menghias dokoh dengan memasukkan elemen tradisonal.
4-Menghasilkan dokoh   yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Menyayangi dan menghargai warisan budaya tradisional.
38 dan 39
16-27 Sep
Menggambar
Teknik:Kolaj
Tajuk: Rumah
Aras 1
Menggunting dan menggam kolaj melalui teknik koyakan kertas ke atas kertas lukisan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  warna.
Aras 3
Mengaplikasi prisip rekaan .

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran mengoyak kertas dengan menggunakan hujung pensel dan menggam dengan kemas dan teratur.
2-Menguasai elemen dan prinsip seni yang diterapkan oleh guru.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai:Menghargai lam semulajadi.
40
30-4 Okt
Membuat corak dan rekaan
Teknik:Renjisan dan percikan
Tajuk::Kertas hiasan dinding
Aras 1
Mengetahui bahan dan teknik .
Aras 2
Menggunakan  warna harmoni dalam menghasilkan hasil seni..

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran menghasilkan teknik renjisan dan percikan dari bahan yang sesuai.
2-Mengetahui  corak terancang dan corak tidak terancang.
3-Menghasilkan hasil akhir seni dengan penggunaan warna harmoni yang kemas dan pengolahan sususnan bentuk yang kreatif..

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.
41 dan 42
7-18 Okt
Membentuk dan membuat binaan
Kemahiran:
Membentuk
Tajuk:Topeng muka binatang
Aras 1
Menyatakan jenis topeng binatang hiasan dinding.
Aras 2
Membentuk topeng menggunakan bahan-bahan kitar semula.
Aras 3
Menghias dan mempamerkan arca  tersebut  tersebut.

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami teknik dan bahan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan arca.
2-Menguasai kemahiran menggabung dan menggam  dengan kemas dan teliti.
3-Menghasilkan arca yang teguh dan tegap untuk diaplikasi ke dinding sebenar.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Menyedari kepentingan alam semulajadi dalam kehidupan.
43
21-25 Okt
Kraf Tradisional
Teknik:Membentuk
Tajuk:Pedang
Aras 1
Mengetahui pedang dan kegunaannya.
Aras 2
Membuat ragam hias tradisional pada hulu pedang.



Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menghasilkan pedang menggunakan teknik lakaran..
 2-Menguasai kemahiran menggunting, mereka bentuk  dan menghasilkan pedang dengan kemas.

Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai:Menghargai warisan budaya Malaysia.
PKSR 2
MINGGU 44

45
4-8 Nov
Menggambar
Teknik:Catan
Tajuk: Sayangi sungai kita.
Aras 1
Mengetahui teknik penggunaan bahan yang betul.
Aras 2
Mengaplikasi elemen seni dan prinsip seni dalam menghasilkan catan.
.Aras 3
Menggunakan ICT untuk menghasilkan catan.



Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1-Murid mengetahui teknik dan penggunaan bahan yang betul untuk aktiviti mencatan.
2-Menguasai satu kemahiran dalam aktiviti mencatan.
3- Mengaplikasi penggunaan elemen dan prinsip seni dalam aktiviti mencatan.
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Menghargai alam sekitar
46
11-15 Nov
Membuat corak dan rekaan
Teknik: Lipatan dan guntingan.
Tajuk:Buku skrap
Aras 1
Menguasai kemahiran menggunting dengan kemas dan masa yang ditetapkan.
Aras 2
Mengaplikasi kepelbagaian  bentuk  dan warna dalam menghjasilkan hasil seni.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai kemahiran menggunting untuk mendapatkan bentuk yang dikehendaki.
2-Menguasai teknik lipatan dan guntingan dengan kemas dan teliti.
3-Menghasilkan buku skrap.
Buku rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil akhir
Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.


sumber :http://ayudez-fia.blogspot.com/2012/12/rancangan-pengajaran-tahunan-dunia-seni.html

Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada

SENI ARCA

Pengenalan Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung). Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan. Perkembangan seni arca di Malaysia Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-pa

Pertandingan Permainan Tradisional

PENGENALAN         Penganjuran ”Pertandingan Permainan Tradisional” merupakan tugasan kerja kusus bagi subjek PJM 3112  Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan   Sukan. Ianya mewajibkan para guru pelatih daripada kumpulan PISMP Pendidikan Seni Visual Semester Lima (5) untuk melaksanakan kerja kursus, yang mana ianya adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival. Penganjuran ini merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaannya. Penganjuran Pertandingan Permainan Tradisional ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pelbagaipermainan tradisi yang sering dimainkan sejak zaman dahulu kepada, generasi muda masa kini. Selain itu, karnival ini juga bertujuan untuk mempertahankan tradisi  turun-temurun dari segi permainan, daripada hilang    ditelan arus kemodenan. OBJEKTIF 1.   Memberi pendedahan awal kepada para guru pelatih dalam mengendali dan menganjur sebarang aktiviti semasa berada di  sekolah.