Skip to main content

BINA INSAN GURU (BIG)

REFLEKSI SAYA

Bersyukur kepada Tuhan yang Maha Kuasa Pencipta Langit dan Bumi atas setiap sesuatu kerana dengan izin-Nya saya telah berjaya menamatkan salah satu komponen wajib yang mesti dilalui semasa kursus perguruan ini iaitu menjalani program Bina Insan Guru (BIG) pada 14 – 15 April 2013, pelatih PISMP Ambilan Januari 2012 telah mengadakan bengkel yang bertajuk pengendalian majlis yang bertempat IPG Kampus Keningau dan khidmat masyarakat di SK Menawo Keningau.
            Pada 14 April 2013 , Melalui sesi bengkel yang dikendalikan oleh Encik Ismail Thani selaku pensyarah IPG kampus Keningau saya banyak memperolehi ilmu dalam cara merancang atur cara majlis sekali gus dapat memantapkan lagi teknik dan menambah ilmu dalam menyediakan teks pengacaraan majlis yang lebih hebat dan lebih menarik. Saya juga sedar bahawa sebagai seorang bakal guru harus menguasai tatatertip atau protokol yang betul. Selain dariada itu, melalui sesi ceramah ini kami telah diberi peluang untuk menyediakan atur cara majlis dan membuat teks pengacaraan majlis secara berkumpulan. Dalam perbincangan ini, kami dapat berkongsi ilmu dan menfaatkan pengalaman sedia ada untuk dikongsikan bersama. Situasi sebegini sememangnya dapat menerapkan banyak nilai seperti kerja sama dan berani mengemukakan pendapat untuk dikongsikan bersama.
Melalui aktiviti khidmat masyarakat yang diadakan di SK Menawo iaitu pada 15 April 2013. Kami telah dibahagikan beberapa kumpulan untuk melaksanakan aktiviti yang sudah dirancang. Antara aktiviti yang dijalankan ialah aktiviti sukanneka dan gotong royong mencat pondok dan roda pasu bunga. Ssaya dan beberapa rakan yang lain telah diberi tugas untuk sama-sama bergotong-royong untuk mencat roda pasu bunga. Dalam aktiviti ini saya sendiri berasa bersemangat untuk menjalankan kerja amal ini beramai-ramai kerana saya yakin bahawa setiap perkara yang dilakukan beramai-ramai akan memberi banyak faedah kepada semua orang. Ketika menjalankan aktiviti ini, saya dapat merasakan bahasa sikap bekerjasama amatlah penting dalam masyarakat untuk menjayakan sesuatu tugasan yang banyak di kawasan yang agak luas. Jika dilaksanakan sendirian, tugasan boleh disiapkan tetapi akan memakan masa yang agak lama.
Sesungguhnya program BIG ini telah meninggalkan kesan yang agak mendalam terhadap diri saya. Sebabnya ialah saya berpeluang menjalankan tugasan dalam suasana yang menyeronokkan bersama-sama rakan. Selain itu, saya juga dapat merasai kepuasan dari segi hasil usaha gotong-royong yang mendatangkan faedah kepada semua pelajar IPG Kampus keningau. Saya bangga kerana disebabkan usaha kami, kawasan sekolah tersebut, yang kumpulan kami usahakan dapat diceriakan dalam masa tersebut. Saya percaya semua warga kampus juga pastinya berasa gembira kerana usaha kami untuk membersihkan kawasan-kawasan yang kami bersihkan dan ceriakan.

Maka kesimpulan yang boleh dibuat ialah semangat bergotong-royong amat penting dalam kehidupan seharian kita untuk memudahkan sesuatu pekerjaan. Oleh itu kita sebagai sebahagian daripada anggota masyarakat hendaklah menyertai sebarang kegiatan gotong-royong yang diadakan di kawasan tempat tinggal untuk memantapkan lagi hubungan sesama manusia. Kita akan berpeluang untuk mengenali orang ramai yang sama-sama menyertai program yang dijalankan.






Mentor/ pensyarah pemantau  sedang mendatangan buku pelaawat di sekolah ini.


cat tayar di pondok

Joel dan fadli sedang mencat zink pondok

c joel lah harapan kami.. 

 kerja yang ikhlas terpancar pada senyuman c phadli... hehhee

guru besar menyampaikan hasiah kepada pemenang sukan neka..

murid-murid 

yeahhh kami menang....

peace of the world!!!



cat jan tak cat!!

c jhuwina bah 2.. haha

terima kasih SK menawooo

bestfrend yang kuat begaduh.. mcm anjing sama kucing......hahahaaa

pulang... marilah pulang.... marilah pulang bersama-samaaa....

Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada

SENI ARCA

Pengenalan Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung). Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan. Perkembangan seni arca di Malaysia Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-pa

Pertandingan Permainan Tradisional

PENGENALAN         Penganjuran ”Pertandingan Permainan Tradisional” merupakan tugasan kerja kusus bagi subjek PJM 3112  Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan   Sukan. Ianya mewajibkan para guru pelatih daripada kumpulan PISMP Pendidikan Seni Visual Semester Lima (5) untuk melaksanakan kerja kursus, yang mana ianya adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival. Penganjuran ini merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaannya. Penganjuran Pertandingan Permainan Tradisional ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pelbagaipermainan tradisi yang sering dimainkan sejak zaman dahulu kepada, generasi muda masa kini. Selain itu, karnival ini juga bertujuan untuk mempertahankan tradisi  turun-temurun dari segi permainan, daripada hilang    ditelan arus kemodenan. OBJEKTIF 1.   Memberi pendedahan awal kepada para guru pelatih dalam mengendali dan menganjur sebarang aktiviti semasa berada di  sekolah.