SET INDUKSI
Set induksi adalah sebahagian permulaan sesuatu proses pengajaran dan
pembelajaran yang bertujuan untuk membina aliran fikiran pelajar serta menarik
minat mereka untuk lebih memberi tumpuan dan fokus kepada pengajaran dan
pembelajaran yang hendak disampaikan. Guru boleh menggunakan pelbagai kaedah
dan teknik yang sesuai untuk menyampaikan set induksi atau pemulaan pengajaran
dan pembelajaran seperti teknik penyoalan, alat bantu mengajar, bercerita,
motivasi, dan sebagainya. Masa yang diperuntukkan untuk set induksi adalah
singkat, biasanya tidak melebihi 5 minit dalam sesuatu waktu.
TUJUAN
• Dapat menarik perhatian murid. Naluri kanak-kanak ingin
mengetahui apa yang kita cuba tunjulkan.
• Murid mudah memahami kerana maklumat awal yang berkaitan dengan
pelajaran telah diajar. Ini berdasarkan pengalaman sedia ada pada mereka.
Contohnya pernah melihatnya dirumah, televisyen dan sebagainya.
• Cuba melibatkan murid dan menambahkan minat untuk mengetahui /
mempelajari pelajaran tersebut.
• Menimbulkan rasa ingin tahu yang tinggi.
BILA SET INDUKSI DIGUNAKAN?
• Memulakan setiap proses pengajaran dan pembelajaran yang baru.
• Mengenalkan sesuatu konsep kepada murid-murid.
• Memulakan aktiviti untuk memperoleh kemahiran kanak-kanak.
• Memulakan sesi soal jawab. Menggalakkan kanak-kanak untuk
berinteraksi.
• Mengubah cara penyampaian jika murid kurang/tidak faham.
• Memulakan kerja amali.
BAGAIMANAKAH CARANYA?
• Guru bercerita.
• Aktiviti yang menarik seperti nyanyian,lakonan dan simulasi.
• Menggunakan alat bantu mengajar.
• Bersoal jawab pengalaman
harian murid atau murid bercerita.
• Menggunakan teknik memeranjatkan seperti menjatuhkan sesuatu
atau mengeluarkan bunyi ganjil.
• Menggunakan isu-isu yang mencabar murid seperti “purdah perlu ditegah
disekolah”
• Tunjuk cara contoh mengajar satu
proses baru dalam matematik.
Guru digalakkan untuk mengamalkan strategi berikut:-
· Segera mulakan pengajaran agar murid tidak ternanti-nanti
sedangkan mereka dah bersedia. Ini perlu agar fokus murid tidak akan beralih
kepada aktiviti lain. Contohnya mereka akan bersedia untuk pembelajaran setelah
berhenti dari aktiviti bermain secara bebas.
· Bertanya apa dalam kotak atau poket doraemon.
· Bahasa- tertib dan sesuai dengan keadaan setempat. Mudah difahami.
· Memberikan bimbingan kepada murid
secara beransur-ansur hingga mereka boleh berdikari. Guru sebagai pembimbing
terutamanya dalam aktiviti berkumpulan agar mereka dapat mengembangkan lagi
perkembangan kognitif mereka.
· Pusatkan perhatian secara lisan atau
bukan lisan.
· Pelbagai interaksi : guru-murid,
guru-kumpulan. Supaya tidak terjadi interaksi satu hala sahaja. Interaksi yang
sihat adalah dua hala dimana kaedah ini akan menggalakkan kanak-kanak
berinteraksi.
· Ada kan hentian sebentar untuk murid berfikir selepas
penerangan. Tidak
membebankan pelajar agar mereka lebih berminat dan tidak tertekan.
· Pelbagaikan pengalaman –deria seperti mendengar,melihat &
merasa secara praktikal dimana kanak-kanak akan dapat menerima pengalaman
tersebut secara berpanjangan. Contohnya merasa garam untuk mengetahui rasa
masin yang sebenarnya.
STRATEGI PENGAJARAN
Strategi pengajaran perlu dirancang terlebih dahulu berdasarkan
kompenen-kompenen kemahiran set induksi, khususnya kompenen-kompenen yang
menarik perhatian dan mewujudkan motivasi pelajar untuk belajar. Alat bantu
mengajar harus disediakan dengan tujuan untuk menambahkan kesan set induksi
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
PEMILIHAN ALAT BANTU MENGAJAR
Sekiranya bahan bantu mengajar digunakan dengan baik ia akan dapat
membantu menambahkan lagi keberkesanan pengajaran guru dalam bilik darjah.
Penggunaan ABM boleh mempercepatkan lagi proses p&p.
• Pertimbangkan alat-alat yang sesuai dengan jumlah murid.
Contohnya komputer,LCD, ”Mahjong paper”. Model dan lain-lain lagi.
• Pilih alat yang sesuai dengan umur
murid. Sekiranya menggunakan gambar,guru digalakkan untuk menggunakan gambar 3D
supaya mereka mudah untuk faham. Gambar tayang bergerak juga sesuai digunakan.
• Sesuai dan berkaitan dengan isi pelajaran. Untuk
memberi gambaran yang sebenar tentang pelajaran yang hendak diajar. Guru boleh
menggunakan model sebenar. Contohnya buah-buahan yang sebenar seperti pisang
dan sebagainya.
• Sesuai dengan objektif. Contohnya
diakhir pembelajaran kanak-kanak dapat mengenal buah-buahan tempatan.
• Sesuai dengan keadaan fizikal bilik darjah atau ada sumber
elektrik, plug dan sebagainya. Untuk ini guru boleh menggunakan komputer, LCD
dan juga projektor.
• Penggunaan tidak begitu rumit sehingga menggangu kelancaran
penyampaian pelajaran. Guru perlu bersedia untuk back up plan sekiranya berlaku
masalah seperti teknikal dan sebagainya.
• Paling berkesan atau cepat memberi
kesan ke atas pembelajaran murid. Kanak mendapat terus pengalaman sebenarnya.
Contoh dengan menyediakan bahan sebenar kanak-kanak boleh merasai sendiri
pengalaman tersebut. Contohnya warna buah, rasa, bau dan sebagainya.
• Menarik,jelas gambarannya dan mudah
difahami.warna tidak terlalu garang atau gelap. Sekiranya menggunakan slaid
pastikan huruf yang digunakan jelas dan besar, sesuai dengan jarak kedudukkan
kanak-kanak dengan slaid. Warna huruf dan latar belakang pula mestilah kontras.
contohnya putih-hitam, biru-putih dan latarbelakang slaid pula tidak mengganggu
tulisan.
• Tidak memerlukan kos yang tinggi seeloknya mudah dibuat sendiri
dengan menggunakan
sumber-sumber yang mudah diperolehi. Contohnya gambar dari internet.
• Yang terdapat disekeliling dan murah
pula harganya.
KESIMPULANNYA
Untuk menjalankan sesustu sesi pengajaran mikro, guru pelatih yang
terlibat boleh memilih salah satu daripada kemahiran-kamahiran mengajar
tersebut di atas dan merancang satu persedian mengajar berdasarkan prinsip
objektif dan kompenen-kompenen kemahirannya berdasarkan kesesuaian masa bagi
sesuatu kemahiran. Guru menggunakan pelbagai pengukuhan lisan
(memuji,menggalak) dan bukan lisan untuk
menggalakkan penglibatan murid dalam pelajaran.
SOALAN-SOALAN KEFAHAMAN
1 Di antara kepentingan set induksi dalam pengajaran dan
pembelajaran
A. Supaya pelajar cepat membaca
B. Kerja rumah dapat dibuat dengan mudah
C. Menarik perhatian pelajar kepada apa
yang hendak diajar
D. Tugasan amali dapat dibuat dengan
baik.
2 Pemilihan Alat Bantu Mengajar dalam P& P sangat penting.
Bincangkan.
Comments
Post a Comment