Skip to main content

PROFORMA ELM3102 PPG SEM 4


Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Moral)

Nama Kursus
Kurikulum dan Kaedah Pengajaran Pendidikan Moral
(Moral Education Curriculum and Teaching Methods)
Kod Kursus
ELM3102
Kredit
3(3+0)
Jam kontak
45 Jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran
1.    Mentafsir sukatan pelajaran Pendidikan Moral sekolah rendah dan menghubungkaitkan sukatan pelajaran dengan perancangan semester dan tahunan.
2.    Mengaplikasi pelbagai kaedah pengajaran dan bahan pengajaran dalam sesi pengajaran mikro dan makro.
3.    Menyediakan rancangan persediaan harian Pendidikan Moral yang lengkap.
4.    Menghubungkaitkan pendekatan pengajaran Pendidikan Moral dengan perancangan aktiviti pengajaran pembelajaran harian.
Sinopsis
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang perlu untuk mentafsir sukatan pelajaran Pendidikan Moral sekolah rendah; penyediaan rancangan semester dan persediaan mengajar harian; pendekatan ,kaedah, kemahiran serta sumber dalam pengajaran pembelajaran Pendidikan Moral; menjalankan sesi amali pengajaran mikro dan makro.

This course provides students with the knowledge and basic skills needed to interpret the primary school moral education syllabus, preparing the scheme of work, lesson planning, approaches, methods, skills and resources for the teaching and learning activities as well as micro and macro teaching practical.












Tajuk
Kandungan
Jam
1
Teori
Pengenalan Sukatan dan Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral Sekolah Rendah
·         Sejarah dan kepentingan Pendidikan Moral di Malaysia.
·         Pengenalan kepada sukatan pelajaran Pendikan Moral KBSR.
-       Matlamat dan objektif Pendidikan Moral
-       Rangka konsep
-       Organisasi kandungan sukatan pelajaran
·         Perincian huraian sukatan Pendidikan Moral KBSR.
-       Perkembangan isi kandungan
-       Cadangan isu dan situasi
-       Nilai
-       Kandungan akademik
-       Hasil pembelajaran
-       Cadangan aktiviti
3
2
Persediaan Rancangan Pelajaran Semester dan Rancangan Harian Pendidikan Moral
·         Perincian butiran rancangan pengajaran semester.
-       Merancang pecahan nilai bagi setiap minggu dan semester.
·                                       Perincian butiran Rancangan Pelajaran Harian
·         Penulisan Hasil Pembelajaran dari segi kognitif, afektif dan tingkah laku
3
3
Pendekatan Pengajaran Pendidikan Moral
·         Pengenalan dan kepentingan Pendekatan Pendidikan Moral.
·     Analisis Pendekatan Pendidikan Moral.
-       Pendekatan Pemupukan Nilai
-       Pendekatan Bertimbang Rasa
-       Pendekatan Rasional
-       Pendekatan Tindakan Sosial
-       Pendekatan Moral Kognitif
-       Pendekatan Penjelasan Nilai
-       Pendekatan Analisis Nilai
·     Pendekatan Pengajaran Pendidikan Moral baru.
-       Pendekatan Kepedulian (Caring Approach – Nodding)
-       Pendekatan Berasaskan Kemahiran(Skill Based Approach- Narvaez)
-       Pendekatan Domain (Domain Approach – Nucci)
6
4
Strategi dan Kaedah dalam Pengajaran Pembelajaran Pendidikan Moral
  • Kaedah Main Peranan/Simulasi
  • Kaedah Bermain dan Bercerita
  • Kaedah Nyanyian dan Lakonan
  • Kaedah Perbincangan
  • Kaedah Lawatan
  • Kaedah Projek
  • Kaedah Tunjuk Cara
  • Kaedah Pameran
  • Kaedah Penyelesaian Masalah
  • Kaedah/Strategi Penyelesaian Konflik
9
5
Aplikasi Kemahiran dalam Pengajaran Pembelajaran Pendidikan Moral
·         Pembelajaran berasaskan Teori Of Constraint
·         Pembelajaran Aktif
·         Pembelajaran Kontekstualisme
·         Pembelajaran Konstruktivisme
·         Kemahiran Berfikir secara Kritis dan Kreatif
·         Kemahiran Kajian Masa Depan
·         Integrasi Kecerdasan Emosi (KKE) dalam pengajaran Pendidikan Moral
3
6
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
·         Pengenalan kepada sumber pengajaran dan pembelajaran dalam Pendidikan Moral.
-       Kepentingan sumber
-       Jenis-jenis sumber
-       Pemilihan dan penggunaan sumber
·         Penggunaan multi media dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral.
-       Kepentingan mengguna multi media.
-       Jenis-jenis multi media – audio dan visual, Internet, CD-Rom.
-       Penyediaan dan cabaran dalam penggunaan multi media.
3
7

Persembahan Pengajaran Mikro dan Makro Pendidikan Moral
  • Menyediakan persembahan Mikro yang sesuai bagi setiap bidang.
-       Set induksi, penerangan, penyoalan dan peneguhan
-       Penggunaan sumber dan bahan bantuan mengajar
-       Variasi rangsangan
-       Penutup
  • Menyediakan pengajaran Makro yang lengkap.
15
8
Penilaian Pengajaran Makro
  • Penilaian mengikut model pencerapan klinikal.
-       Unsur-unsur penilaian
-       Peringkat-peringkat penilaian
-       Fomat penilaian
·         Jurnal Refleksi
·         Menulis refleksi penilaian kendiri selepas pengajaran makro.
·         Menjalankan Penilaian rakan sebaya dan pensyarah terhadap kekuatan dan kelemahan dalam pengajaran makro.
3

Jumlah
45



Pentaksiran
Kerja Kursus                  60 %
Peperiksaan Akhir         40 %
Rujukan
Asas
Abdul Rahman Md. Aroff & Chang L.H (1994). Pendidikan Moral: Siripendidikan. Kuala Lumpur: Longman Sdn. Bhd.

Mukherjee, H,J,E, Chang, L.H., dan N. S. Rajendran (1992). Strategi pengajaran pendidikan Moral KBSM. Petaling Jaya Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Pusat Perkembangan Kurikulum. Kementerian Pendidikan Malaysia (2003). Huraian Sukatan Pendidikan Moral Tahun 3 dan 4.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Rujukan
Tambahan
Al-Altas S. N. (1976). Islam: The concept of religion & the foundation of ethnic & moralityKuala Lumpur.

Huitt, W. (2003). Important values for school-aged children and youth: A preliminary reportValdostaGAValdosta StateUniversity. Retrieved on December 2003

Kementerian Penddikan Malaysia (2000). Sukatan pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah RendahPendidikan Moral. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Rajendran, N.S. & Ee, A.M. (1988) Pendidikan Moral untuk bakalguru. Kuala Lumpur : Longman.

Ryan, K. & Bohlin, K.E. (1999). Building character in schools. CA: Jossey-Bass.

Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada...

TOKOH ALIRAN EKSPRESIONISME

Pada tahun 1990-an, para pelukis mulai tidak puas dengan karya yang hanya menonjolkan bentuk-bentuk objek. Mereka mulai menggali hal-hal yang berhubungan dengan batin, sehingga muncullah aliran ekspresionisme. Vincent Van Gogh (1850) adalah tokoh yang menjadi tonggak kemunculan aliran ekspresionisme dan tokoh lain yang mengikuti adalah Paul Cezanne, Paul Gauguin, Emil Nolde dan di Indonesia yaitu Affandi. Pelopornya adalah Vincent Van Gogh, Paul Klee, Emile Nolde, W . Kandinsky, dan Edvard Munch. Vincent Van Gogh Dilahirkan di Zunbert, wilayah Brabant Utara, Belanda Selatan, ayah Van Gogh, Theodorus, merupakan seorang paderi bagi Gereja Pembaharuan Beland. Ibunya bernama Anna Cornelia Carbentus. Van Gogh mempunyai dua orang adik lelaki dan tiga orang adik perempuan yang bernama Anna, Theo, Cornelius, Elizabeth, and Wilhelmien.             Setelah membuat keputusan ketika berumur 27 tahun bahawa misi kehidupannya ialah u...

TOKOH ALIRAN KUBISME

Tokoh kubisme yang sangat terkenal adalah  Picasso dan Paul Cezanne , tetapi di samping kedua tokoh ini masih banyak tokoh lain yg menganut Kubisme seperti  Juan Gris  dan lain-lain Tokoh Kubisme : Pablo Ruiz Picasso Lahir pada 25 Oktober 1881 dan meninggal pada 8 April 1973 pada umur 91 tahun Merupakan seorang seniman yang terkenal dalam aliran Kubisme dan dikenal sebagai pelukis revolusi pada abad ke-20 Ayah Picasso adalah seorang professor di bidang lukisan dan beliau mendorong Picasso dalam bidang seni. Bakat Pablo muncul dalam usia muda sekali dan dia sudah menjadi pelukis yang mahir pada umur belasan tahun. Picasso sudah mengadakan pameran lukisannya. Tersebar luas di antara para pelukis Perancis. Selama 80 tahun, dia menciptakan lebih dari 50,000 karya lukis. Picasso selalu berusaha agar aliran Kubisme ciptaannya tersebar luas. Tokoh utama dalam seni moden dan juga terkenal kerana kebijaksanaan serta kemampuan tekniknya. Picasso meninggal dunia pad...