Skip to main content

PENDEKATAN TINDAKAN SOSIAL

1.1 Asal-Usul 
Pendekatan Tindakan Sosial adalah satu teori yang diaplikasikan daripada penyelidikan dan teori tingkahlaku. Teori ini telah dipelopori oleh Albert Bandura dan Emile Durkheim. Teori ini dibina daripada prinsip-prinsip pelaziman operan oleh Bandura dan dikenali juga sebagai Pembelajaran Sosial kerana ianya menekankan cara kanak-kanak dan orang lain bertingkahlaku secara betul dalam konteks sosial. Pembelajaran Sosial bererti mengetahui apa yang harus dilakukan, bila, di mana, dan apa yang tidak harus dilakukan.

Albert Bandura
Albert Bandura merupakan seorang ahli psikologi Amerika Syarikat yang terkenal kerana teori belajar sosial atau kognitif sosial serta efikasi diri. Beliau dilahirkan pada tanggal 4 Disember 1925 di Mondare Alberta. Teori Pembelajaran Sosial ini menegaskan bahawa pembelajaran manusia berlaku dengan cara memerhatikan orang lain melakukan sesuatu. Ini dilakukan dengan pemerhatian gerak balas yang ditonjolkan. Eksperimennya yang sangat terkenal adalah eksperimen Bobo Doll yang menunjukkan anak meniru secara persis perilaku agresif dari orang dewasa di sekitarnya.

Beliau menegaskan Teori Pembelajaran Sosial ini adalah dengan cara membuat pemerhatian terhadap tindakan orang lain melakukan sesuatu. Bandura menggariskan tiga bentuk peniruan :
a) Meniru secara langsung – iaitu melihat model sendiri atau secara tidak langsung melalui menonton filem,video,mendengar huraian atau gambar foto. Contohnya murid melihat guru atau ibubapa cara berpakaian, percakapan, gaya berjalan fdan juga tindakan.

b) Peniruan melalui sekatlakuan dan tak sekatlakuan - sekatlakuan ialah sekatan tingkahlaku yang sesuai dalam situasi A tapi tidak sesuai dalam situasi B. Contohnya murid bersorak di padang tapi tidak boleh dilakukan dalam kelas kerana merupakan suatu kesalahan dan melanggar peraturan.
Tak sekatlakuan ialah murid meniru sesuatu perlakuan seperti bersorak dan terus melakukan dalam kelas tanpa dihukum kerana guru yang baru atau lain yang tidak marah bersorak bila memberi jawapan yang betul bila disoal.

c) Peniruan melalui elisitasi - murid akan turut melakukan apa saja lakuan yang dilakukan oleh orang sekiranya ia tahu bagaimana cara untuk melakukan tindakan itu. Contohnya melihat kawan membaca buku lalu ia juga memngeluarkan buku terus membaca. Keinginan membaca timbul bila lihat kawan yang lain membaca.

Emile Durkheim
Emile Durkhem dilahirkan pada 15 April 1858 di Epinal, Perancis, yang terletak di Lorraine. Ia berasal dari keluarga Yahudi Perancis. Durkheim sangat mementingkan tentang bagaimana masyarakat boleh mengekalkan integriti mereka dalam era moden, apabila perkara-perkara seperti perbezaan agama dan latar belakang etnik tidak lagi dapat dipastikan. Dalam usaha untuk mengkaji kehidupan sosial dalam masyarakat moden, Durkheim cuba untuk mencipta satu daripada pendekatan saintifik kepada fenomena sosial. Bersama-sama Herbert Spencer, Durkheim merupakan salah seorang pengkaji pertama yang menerangkan kewujudan dan kualiti beberapa bahagian berlainan dalam masyarakat, berdasarkan kepada apakah fungsi mereka dalam mengekalkan kesihatan dan keseimbangan masyarakat. Ini dinamakan sebagai fungsionalisme.
Teori moral Durkheim didefinisikan sebagai kolektif moral atau falsafah altruisme. Moral bukan saja berguna untuk individu yang boleh menerima pengorbanan diri sendiri tetapi juga untuk kepentingan masyarakat. Durkheim mengenengahkan beberapa prinsip dan pandangan terhadap moral seperti :

1. Masyarakat sebagai Organisma
Beliau percaya masyarakat mempunyai tujuan boleh justifikasi kepada segala tindakan moral dan moraliti. Moraliti dicipta untuk kegunaan semua manusia tetapi tidak sesuai untuk individu.

2. Altruisme sebagai punca organisma
Menurut beliau lagi, individu mampu melakukan keganasan atas nama agama atau kehendak masyarakat, tindakan sebegini adalah sifat biasa bagi suatu masyarakat. Jadi masyarakat merupakan satu organisma kerana setiap orang berfungsi untuk menggerakkan masyarakat, dan masyarakat itu akan bergerak dalam satu hala tuju yang sama.

Durkheim sangat berminat dalam pendidikan. Ini disebabkan beliau telah ditugaskan secara profesional dengan guru-guru pelatih, dan beliau menggunakan kebolehannya untuk membentuk kurikulum dalam usahanya membolehkan sosiologi diajar secara terbuka. Durkheim juga berminat tentang pendidikan yang mana ia boleh digunakan untuk melengkapkan rakyat Perancis dengan latar belakang yang dikongsi dan sekular, yang penting untuk mengelakkan anomie dalam masyarakat moden. Selain itu, beliau juga mencadangkan pembentukan kumpulan profesional untuk ditugaskan sebagai sumber perkembangan untuk orang dewasa. Durkheim menegaskan bahawa terdapat banyak fungsi pendidikan iaitu:

1. Untuk meningkatkan soladiriti (sosial)
2. Untuk mengekalkan peranan sosial
3. Untuk mengekalkan pembahagian kerja.




Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada...

TOKOH ALIRAN EKSPRESIONISME

Pada tahun 1990-an, para pelukis mulai tidak puas dengan karya yang hanya menonjolkan bentuk-bentuk objek. Mereka mulai menggali hal-hal yang berhubungan dengan batin, sehingga muncullah aliran ekspresionisme. Vincent Van Gogh (1850) adalah tokoh yang menjadi tonggak kemunculan aliran ekspresionisme dan tokoh lain yang mengikuti adalah Paul Cezanne, Paul Gauguin, Emil Nolde dan di Indonesia yaitu Affandi. Pelopornya adalah Vincent Van Gogh, Paul Klee, Emile Nolde, W . Kandinsky, dan Edvard Munch. Vincent Van Gogh Dilahirkan di Zunbert, wilayah Brabant Utara, Belanda Selatan, ayah Van Gogh, Theodorus, merupakan seorang paderi bagi Gereja Pembaharuan Beland. Ibunya bernama Anna Cornelia Carbentus. Van Gogh mempunyai dua orang adik lelaki dan tiga orang adik perempuan yang bernama Anna, Theo, Cornelius, Elizabeth, and Wilhelmien.             Setelah membuat keputusan ketika berumur 27 tahun bahawa misi kehidupannya ialah u...

TOKOH ALIRAN KUBISME

Tokoh kubisme yang sangat terkenal adalah  Picasso dan Paul Cezanne , tetapi di samping kedua tokoh ini masih banyak tokoh lain yg menganut Kubisme seperti  Juan Gris  dan lain-lain Tokoh Kubisme : Pablo Ruiz Picasso Lahir pada 25 Oktober 1881 dan meninggal pada 8 April 1973 pada umur 91 tahun Merupakan seorang seniman yang terkenal dalam aliran Kubisme dan dikenal sebagai pelukis revolusi pada abad ke-20 Ayah Picasso adalah seorang professor di bidang lukisan dan beliau mendorong Picasso dalam bidang seni. Bakat Pablo muncul dalam usia muda sekali dan dia sudah menjadi pelukis yang mahir pada umur belasan tahun. Picasso sudah mengadakan pameran lukisannya. Tersebar luas di antara para pelukis Perancis. Selama 80 tahun, dia menciptakan lebih dari 50,000 karya lukis. Picasso selalu berusaha agar aliran Kubisme ciptaannya tersebar luas. Tokoh utama dalam seni moden dan juga terkenal kerana kebijaksanaan serta kemampuan tekniknya. Picasso meninggal dunia pad...