Friday 26 July 2013

Belajar Bahasa dusun Sabah

Antara contoh perkataan bahasa dusun mari kita sebut.



diti / iti = ini
nopo = ialah/adalah
boros = cakap
mimboros = bercakap
awu/amu = tidak
oku = saya/aku
koiho (kadazan) / koilo = tahu
nung = kalau
miagal = sama
suai = lain
osonong = baik
kopio = amat/sangat
osonong kopio = baik sekali/ sangat baik
kiva (kadazan) / haro = ada
maganu = memberi
manganu = mengambil
kesiwatan = peluang
tulun = orang
barajal = belajar
Tuntul = siput (siput babi=tuntul wogok hehehehe)
tumo/dumo = ladang padi bukit
Ranahon = sawah padi
Gumamas = membuang rumput
bawang/baang = sungai besar
Lumuyud = banjir
Mindahu = pergi ke ladang
Mihad = menangis
sada-ikan
ponsu-mandi
waig-air
sikul-sekolah
kumut-selimut


Cth yang saya dengar selalu

'Kopio'
"Aik Kopio bo?" (aik betul ka?')
"Osonong kopio tadau baino" ("bagus betul cuaca hari ini")
"Kopio bakai c Siti Kawin Datuk K?" ("betul ka c Siti Kawin Datuk K?")

"Otopot"
"Aik otopot be" ("Aik Betul ba')
"Otopot nopo nga belanjaan aku kio" ("kalau betul belanja saya")

Satu lagi perkataan yang saya mau kongsi iaitu 'Siloo' yang bermaksuda 'sana'. Setahu saya la kalau nda sala la, perkataan 'siloo' selalu gigunakan di kawasan pedalaman contoh di sana tiong tambunan kalau d ranau selalu guna 'hilo'

Cth penggunaan ayat



1 comment:

  1. Salam...
    Tolong translate "Pandainya dia cakap dusun".
    hihi

    ReplyDelete