Penilaian formatif dan penilaian sumatif mempunyai beberapa ciri-ciri perbezaan dari segi pengertian, tujuan, aktiviti, masa, bentuk sasaran, liputan, rekod dan tindakan.
Berikut merupakan perbandingan perbezaan antara dua jenis penilaian.
Jenis
Ciri
|
Penilaian Formatif
|
Penilaian Sumatif
|
Pengertian
|
Satu jenis ujian formal atau tak formal untuk mengesan tahap penguasaan dan kemajuan murid di dalam kelas.
|
Satu jenis ujian formal untuk mengesan tahap pencapaian dalam sesuatu tap persekolahan.
|
Tujuan
|
Mengesan penguasaan dan kemajuan murid untuk membaiki kelemahan dengan kada segera.
|
Mengesan pencapaian murid berdasarkan beberapa unit pembelajaran dan pemeringkatan gred murid di dalam kelas.
|
Aktiviti
|
Menjalankan ujian formal atau tidak formal semasa sesi pengajaran dan pembelajaran sama ada dibuat secara individu, kumpulan atau menyeluruh.
|
Menjalankan ujian formal dalam beberapa waktu berdasarkan ketetapan jadual secara individu mengikut kelas.
|
Masa
|
Semasa sesi pengajaran dilakukan atau setiap hujung bulan.
|
Semasa semester pertama (pertengahan tahun) dan semester kedua (akhir tahun).
|
Bentuk
|
Ujian tidak formal (pemerhatian dan sesi soaljawab), atau formal (ujian bulan) melibatkan ujian kertas pensel dam masa yang singkat.
|
Ujian formal adalah ujian kertas pensel atau ujian, lisan dalam jangka masa yang ditetapkan mengikut kesesuaiannya.
|
Sasaran
|
Secara individu, secara kumpulan atau kelas.
|
Secara kelas
|
Liputan
|
Meliputi sesuatu kemahiran (ujian tidak formal) atau beberapa kemahiran (ujian formal)
|
Meliputi beberapa unit pembelajaran atau sesuatu tahap persekolahan
|
Rekod
|
Tiada (bagi ujian tidak formal) dan penggunaan senarai semak atau rekod prestasi (bagi ujian formal)
|
Penggunaan rekod profil atau pensijilan.
|
Tindakan
|
Membetulkan kelemahan dengan kadar segera atau menjalankan aktiviti pengayaan atau pemulihan di dalam kelas.
|
· Menempatkan murid kumpulan atau kelas yang sesuai.
· Merancan g dan mengubahsuai pelajaran atau kurikulum.
· Memberi sijil berdasarkan pencapaian dalam peperiksaan.
|
Comments
Post a Comment