Skip to main content

Mother Teresa - Biarawati yang disanjungi Dunia


MOTHER TERESA merupakan seorang biarawati yang telah mendedikasikan hidupnya untuk menolong rakyat miskin di dunia. Gelaran ‘mother’ yang bermaksud ibu diberikan kepadanya untuk menghargai sumbangan insaniahnya kepada yang memerlukan.

Walaupun insan terkenal ini tidak pernah melahirkan anak, beliau telah mejadi ibu angkat kepada jutaan orang miskin melalui usahanya menerusi pertubuhan Missionaries of Charity yang diasaskannya di Calcutta, India pada tahun 1950.

Sepanjang hayatnya, dia mengetuai pertubuhan tersebut selama 45 tahun dan telah menolong ramai fakir miskin, anak-anak yatim, dan mereka yang sudah tidak ada harapan untuk hidup.

Terdapat lebih daripada 610 pusat servis di 123 buah negara termasuk pusat hospis untuk pesakit HIV/AIDS dan pelbagai jenis lagi pusat yang menawarkan bantuan untuk masyarakat miskin, yang bernaung di bawah Missionaries of Charity.
Biarawati dihormati ini telah memenangi hadiah ‘Nobel Peace’ pada tahun 1979 dan telah menggondol anugerah tertinggi di India iaitu Bharat Ratna pada tahun 1980.

Selain itu, Mother Teresa juga pernah menerima banyak anugerah antarabangsa seperti Pope John XXIII Peace Price (1971), Nehru Price (1972) dan Balzan Prize (1979). Dia juga pernah menangi anugerah Templeton dan juga Magasaysay.

Sukarelawan yang disegani dunia ini dilahirkan pada 26 Ogos 1910 di Macedonia dan diberi nama Agnesë Gonxhe Bojaxhiu.Ayahnya meninggal dunia ketika usianya mececah lapan tahun dan dia dibesarkan oleh ibunya sebagai seorang Kristian (Roman Katolik).

Semasa kecil, Agnes sangat meminati cerita pendakwahan orang Kristian dan jasa yang disumbangkan oleh mereka untuk membantu orang miskin.

Ketika berumur 12 tahun, dia telah bertekad untuk menjadi seorang biarawati dan menyertai ‘Sisters of Loreto’semasa berumur 18 tahun. Setelah menjadi biarawati, beliau menukar namanya kepada Teresa. Mother Teresa kemudiannya pergi ke Rathfarnham, Ireland untuk mempelajari Bahasa Inggeris.

Pada tahun 1929, kariernya sebagai guru bahasa Inggeris bermula. Destinasi pertama beliau sebagai guru ialah sebuah perkampungan bernama Darjeeling, yang terletak di kaki gunung Himalaya, di India. Setelah melihat kesengsaraan hidup penduduk di sana, hatinya telah terbuka untuk membantu golongan yang kurang bernasib baik ini.

Pada tahun 1948, beliau mula mengembara merentasi Darjeeling untuk membantu golongan miskin di India.

Usaha murni yang bermula di Calcutta, India dengan bantuan 13 orang sukarelawan kini telah berkembang kepada lebih daripada 4,000 orang biarawati dan sukarelawan yang menjaga banyak rumah anak-anak yatim, hospis pesakit AIDS, dan pusat-pusat kebajikan di seluruh dunia.

Yang menariknya, orang yang dirawat di hospisnya dibenarkan ‘pergi’ mengikut agama masing-masing walaupun ianya didirikan oleh penganut agama Kristian.

Dia yang suatu masa dahulu, terpaksa meminta sedekah untuk membantu fakir miskin kini telah dikurniakan dengan sumbangan yang melimpah-ruah dari orang ramai untuk memenuhi impiannya iaitu untuk menolong orang miskin.

Mother Teresa meninggal dunia pada 5 September, 1997 kerana komplikasi jantung dan sakit tua ketika beliau berumur 87 tahun. 

Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada

SENI ARCA

Pengenalan Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung). Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan. Perkembangan seni arca di Malaysia Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-pa

Pertandingan Permainan Tradisional

PENGENALAN         Penganjuran ”Pertandingan Permainan Tradisional” merupakan tugasan kerja kusus bagi subjek PJM 3112  Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan   Sukan. Ianya mewajibkan para guru pelatih daripada kumpulan PISMP Pendidikan Seni Visual Semester Lima (5) untuk melaksanakan kerja kursus, yang mana ianya adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival. Penganjuran ini merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaannya. Penganjuran Pertandingan Permainan Tradisional ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pelbagaipermainan tradisi yang sering dimainkan sejak zaman dahulu kepada, generasi muda masa kini. Selain itu, karnival ini juga bertujuan untuk mempertahankan tradisi  turun-temurun dari segi permainan, daripada hilang    ditelan arus kemodenan. OBJEKTIF 1.   Memberi pendedahan awal kepada para guru pelatih dalam mengendali dan menganjur sebarang aktiviti semasa berada di  sekolah.