Skip to main content

PERTANDINGAN PERMAINAN TRADISIONAL SEKOLAH-SEKOLAH SEKITAR DAERAH NABAWAN


Pada 15 Mac 2014, IPG Kampus keningau telah turun padang dalam menjayakan program Petandingan Permainan Tradisional di SK. Kampung Bahagia, Nabawan. Program ini turut dihadiri oleh pensyarah penasihat iaitu Encik Jais bin Siarus, dua orang pensyarah penilai iaitu Encik Richard Kajim dan Puan Annie Pillin serta dipantau oleh oleh penilai luar, Encik Daniel Chew dari IPGK Kent, Tuaran, tutor iaitu En. Amjah Yunus dan En. Ahmad Mohd Yassin serta wakil dari unit peperiksaan
Program ini telah diketuai oleh Cik Jeoina Jamil dan dibantu oleh 14 orang pelatih guru PISMP Pendidikan Seni Visual minor PJK IPG Kampus Keningau semester 5/ 2014. Aktiviti bermula dengan sesi pendaftaran dan menyambut ketibaan peserta-peserta dari lima buah sekolah iaitu SK. Kg. Bahagia, SK Pekan, Nabawan, SK Kebu Baru, SK Tetagas dan SK. Kpg. Enam. Semasa sesi pendaftaran, ajk pendaftaran akan mendaftarkan murid dan memberi sampul yang mengandungi kelaian tali yang pelbagai warna untuk dipakai oleh para perserta. Warna tali tersebut telah melambangkan sekolah mereka. Kemudian, aktiviti diteruskan dengan acara senamrobik bercorakan ala-ala zumba yang dibawa oleh kumpulan penganjur.
Acara yang ditunggu-tunggu ialah lima acara pertandingan tradisional yang akan dipertandingkan dan terus dimulakan dengan permainan “Kalawon Atulai”, diikuti permainan “baling buah kelapa”, permainan “lari dalam guni”, permainan “terumpak gergasi” dan permainan “tarik tali”. Acara tarik tali persahabatan turut dilakukan di antara pelatih IPG dan guru-guru SK. Kg. Bahagia sebagai tanda hubungan yang mesra antara dua pihak telah terjalin. Sesunguhnya semua acara yang telah dipertandingankan berjalan dengan lebih lancar seperti yang dirancang dan apa yang kami telah harapkan. Program ini juga telah Berjaya mengeratkan hubungan diantara semua golongan sama ada daripada pihak IPG Keningau, Sekolah tuan rumah, murid dan guru sekolah-sekolah yang terlibat dan warga penduduk Kg Bahagia.
Selesainya pertandingan permainan ini, acara perasmian dilakukan di dewan mini. Program ini telah dirasmikan oleh Encik Jais bin siarus selaku pensyarah penasihat bagi subjek PJM3112. Kemudian diteruskan dengan acara penyampaian hadiah dan penghargaan. Berikut ialah keputusan rasmi bagi pemenang keseluruhan bagi semua acara yang telah dipertandingkan.
Tempat pertama = SK. Kg. Bahagia.
Tempat kedua = SK. Pekan, Nabawan.
Tempat ketiga = SK. Kebu Baru
Tempat keempat = SK. Tetagas
Tempat kelima = SK. Kg. Enam

Selesainya acara ini, sesi fotografi dilakukan sebagai kenangan bagi setiap sekolah dan penganjur. Akhir sekali, program ditutup dengan jamuan makan tengahari yang telah disediakan dan majlis bersurai. Selepas itu, kami diminta untuk berkumpul untuk mendengar komen dan post-motem dari pensyarah penilai, tutor dan penilai luar terhadap penganjuran yang telah kami laksanaan sepanjang pagi tersebut. Dalam sesi tersebut segala keletihan, keperitan, kecederaan, kesakitan, beban pengorbanan masa, tenaga dan wang ringgit diubati dengan dua ayat  “tahniah kamu Berjaya melaksanakan dengan jayanya” dan “tapak kamu macam pesta menuai” begitulah antara apriasasi daripada pensyarah penilai dan penilai luar. Sebagai pihak penganjur juga kami berasa bangga dan bersyukur kerana kami dapat bersatu hati dan berjaya mencapai objektif perlaksanaan program ini dengan jayanya. kesempatan ini, kami ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Pensyarah pembimbing kerana telah banyak membimbing dan mendorong serta memberi kami sokongan kekuatan dalam melaksanakan aktiviti ini. Tidak dilupakan semua yang terlibat secara lansung dan tidak lansung.
  Kemudian, aktiviti gotong-royong dilakukan oleh penganjur dan meninggalkan destinasi dalam keadaan yang bersih.



Disediakan oleh,

__________________
(WINNIE MAILLIN)

Setiausaha Program Pertandingan Tradisional




GAMBAR PERJALANAN PENGURUSAN PERTANDINGAN PERMAINAN TRADISIONAL.

Berbincang pengurusan tapak di SK Kg Bahagia Nabawan

Mengambil Bambu untuk menghias tapak dan membuat peralatan kegunaan berasaskan bambu


Proses mencat papan untuk Terumpak Gergasi

Masa makan jan lupa Berdoa... 

Warga Sk Kg Bahagia yang sentiasa komited dan sentiasa memberi kerjasama kepada pihak IPG

ketibaan perserta dari sekolah sekitar Daerah Nabawan


Ajk Pendaftaran dan pengerusan murid memberi taklimat

wajah-wajah harapan negara dari SK Pekan Nabawan

Nabawan nuber One!!!


Taklimat Ringkas Oleh Ajk Sukan
Ketibaan Pensyarah IPG Keningau

SK Kg Bahagia, Nabawan

SK Pekan Nabawan

SK Kebu Baru Nabawan

SK Kg Enam, Nabawan

SK Tetagas, Nabawan

Zumba


Kalawon Atulai

Kalawon Atulai

Kalawon Atulai

baling buah kelapa

lari dalam karung

lari dalam karung

Perarakan menuju ke Tapak Permainan Terumpak Gergasi 


Para perserta ke Tapak permainan terumpak gergasi... terdapat hiasan Tinauh untuk hiasan tapak... Tinauh yang di bina tersebut merupakan simbolik bagi suku kaum murut di daerah nabawan

Permainan Terumpak Gergasi

Permainan Terumpak Gergasi

Permainan Terumpak Gergasi

Gimik Penceritaan Sejarah Tarik Tali

katua kampung am...

Permainan Tarik Tali

Permainan Tarik Tali

Permainan Tarik Tali ( Johan Tarik Tali SK Pekan Nabawan)

Permainan Tarik Tali

Permainan Tarik Tali

Permainan Tarik Tali perlawanan persahabatan antara IPG Keningau dan Sk Kg Bahagia

Pelatih IPG Kampus Keningau

Guru Sk Kg Bahagia

Guru Sk Kg Bahagia ( terima kasih kami semua ucapkan kepada semua guru SK Kg Bahagia )

Kumpulan PISMP PSV, IPG Kampus Keningau
merakam setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada :
·  PPD Nabawan
·  SK. Kg. Bahagia, Nabawan
·  SK. Pekan Nabawan
·  SK. Tetagas, Nabawan
·  SK. Kg. Enam, Nabawan
·  SK. Kebu Baru, Nabawan
·  Encik Jamil Balua dan keluarga



Comments

  1. wahh!!! seronok ingat balik tu moment.. pengalaman yang sangat berharga^^

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada

SENI ARCA

Pengenalan Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung). Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan. Perkembangan seni arca di Malaysia Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-pa

Pertandingan Permainan Tradisional

PENGENALAN         Penganjuran ”Pertandingan Permainan Tradisional” merupakan tugasan kerja kusus bagi subjek PJM 3112  Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan   Sukan. Ianya mewajibkan para guru pelatih daripada kumpulan PISMP Pendidikan Seni Visual Semester Lima (5) untuk melaksanakan kerja kursus, yang mana ianya adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival. Penganjuran ini merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaannya. Penganjuran Pertandingan Permainan Tradisional ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pelbagaipermainan tradisi yang sering dimainkan sejak zaman dahulu kepada, generasi muda masa kini. Selain itu, karnival ini juga bertujuan untuk mempertahankan tradisi  turun-temurun dari segi permainan, daripada hilang    ditelan arus kemodenan. OBJEKTIF 1.   Memberi pendedahan awal kepada para guru pelatih dalam mengendali dan menganjur sebarang aktiviti semasa berada di  sekolah.