Skip to main content

PERBANDINGAN ALIRAN EKSPRESIONISME DAN KUBISME

Ekspresionisme mementingkan ekspresi, emosi dan perasaan dalam pengolahan karya. Ia juga dikenali sebagai karya yang disampaikan terus melalui emosi dan perasaan individu. Pada tahun 1905, aliran ini merebak hampir keseluruhan Jerman dan Perancis. Bagi aliran ekspresionisme dalam hal benda ialah aliran ini tidak mementingkan imej yang dihasilkan iaitu tiada imej yang spesifik. kebanyakan karya merakamkan pelbagai imej sebagai potret, figura manusia, landskap, dan alam benda dalam pelbagai gaya olahan. Olahan imej yang dihasilkan juga mudah dikenali. Seterusnya, Imej yang dirakam juga merupakan penyataan simbolik pengkarya dalam memaparkan emosi dan apresiasi terhadap sesuatu. Teknik dalam aliran ini ialah imej yang dihasilkan dipermudahkan, karya diolah secara ekspresif, melahirkan luahan perasaan seperti apresiasi kepada keindahan, kecantikan, percintaan, kemarahan, ketakutan, emosional, ketidakpuasan hati, kemiskinan dan keganasan. Dari segi komposisi pula, karya ekspresionisme tidak seperti pada aliran kubisme yang mempunyai prinsip komposisi tertentu, aliran ekspersionisme mengunakan komposisi yang pelbagai dan lebih bebas dari aliran sebelumnya serta tidak terikat. Pengolahan arca adalah tertumpu pada tiga jenis olahan, iaitu olahan figura manusia yang distalisasikan, bentuk abstrak dari yang diolah daripada benda semula jadi dan eksperimentasi medium dan teknik baru. Dari segi pengunaan media utama bagi karya catan yang digunakan dalam aliran ini ialah cat minyak atau media campuran. Bagi karya arca pula aliran ini akan mengunakan media campuran.
Bagi aliran kubisme pula, aliran ini juga aliran yang terpenting dalam perkembangan seni aliran moden di Barat. Pengkarya cuba mencipta objek yang berbeza-beza dengan objek sebenar dari segi bentuk, komposisi atau pengolahan ruang. Aliran ini membuka laluan kepada pengkarya ke arah penghasilan imej abstrak dalam pengolahan karya. pengkarya aliran ini cuba menterjemahkan apa yang dilihat kepada pembentukan satah kepada olahan imej yang membawa makna yang hampir sama. Aliran ini tidak menekankan emosi dan personaliti individu dalam karya seperti yang ditekankan dalam aliran ekspresionisme. Aliran ini mempunyai olahan ruangan perspektif baru, bertindanan, satah yang dipecahkan serta olahan perspektif yang berbeza dari ruang perspektif tiada dimensi sebenar. Gambaran komposisi juga yang padat dengan kombinasi pelbagai objek yang mampat, bertindan seolah-olah bersambung dan teguh antara satu dengan yang lain serta mempunyai sudut pandangan yang berbeza dalam satu komposisi. Dari segi pengunaan ruang pula, aliran ini mengunakan pengunaan ruang cetek antara objek serta mengambarkan bahagian yang terlindung dan tampak telus. seterusnya aliran ini menunjukan peniruan imej sebenar secara  minimum dalam karya. Bagi pengunaan media dalam aliran ini mempunyai persamaan dengan aliran eskpresionisme  iaitu dalam karya catan pengkarya mengunakan cat minyak dan media campuran. kemudian bagi karya arca pula ialah media campuran. Pengkarya juga mengiplikasikan atau membuat eksprimen teknik kolaj dalam penghasilan karya. Media kolaj digunakan untuk menampilkan objek sebenar/ bahan mentah ke dalam olahan karya yang dihasilkan.






















Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada

SENI ARCA

Pengenalan Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung). Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan. Perkembangan seni arca di Malaysia Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-pa

Pertandingan Permainan Tradisional

PENGENALAN         Penganjuran ”Pertandingan Permainan Tradisional” merupakan tugasan kerja kusus bagi subjek PJM 3112  Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan   Sukan. Ianya mewajibkan para guru pelatih daripada kumpulan PISMP Pendidikan Seni Visual Semester Lima (5) untuk melaksanakan kerja kursus, yang mana ianya adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival. Penganjuran ini merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaannya. Penganjuran Pertandingan Permainan Tradisional ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pelbagaipermainan tradisi yang sering dimainkan sejak zaman dahulu kepada, generasi muda masa kini. Selain itu, karnival ini juga bertujuan untuk mempertahankan tradisi  turun-temurun dari segi permainan, daripada hilang    ditelan arus kemodenan. OBJEKTIF 1.   Memberi pendedahan awal kepada para guru pelatih dalam mengendali dan menganjur sebarang aktiviti semasa berada di  sekolah.