Skip to main content

ARCA STABIL



PENGENALAN
Stabil berasal dari perkataan “stabile” yang bermakna statik, kukuh dan mantap.
Stabil berdiri teguh berasaskan bahan binaan, menguasai ruang dan menghidupkan
persekitaran. Tapak arca (pedestal) kukuh, berjisim dan menunjukkan suatu sokongan
padu kepada objek atas yang boleh ditafsir dengan berbagai unsur naratif. Arca ini
berbentuk abstrak. Ia diasaskan oleh Alexander Calder pada tahun 1932. Beliau
mendapat pendidikan formal di Philadelphia, Amerika Syarikat. Calder banyak dipengaruhi
oleh karya Mondrain dan Miro di Paris pada tahun 1930. Berasaskan latar beliau sebagai
jurutera, tidak hairanlah mengapa beliau banyak membuat arca daripada besi. Kebayakan
arca Calder bersaiz besar dan menggunakan warna terang. Inilah yang menjadikan identiti
atau ikutan pengarca stabil.
Seorang lagi pengarca stabil ialah Jean Tinguely. Lahir pada 1922 di Fribourg,
Switzerland. Mendapat pendidikan awal di General Trade School dan bekerja sebagai
pereka hias dalaman sebelum berpindah ke Paris pada tahun 1952. Pada awal tahun
1960-an, Tinguely adalah pengarca relief atau arca timbul sebelum beliau ke Paris. Karyakarya
beliau banyak diperbuat daripada bahan terbuang seperti tayar besi, brek kereta
api, enjin kenderaan dan enjin kilang.
Constantin Brancusi yang berasal daripada Romania pula merupakan pengarca stabil
yang lebih kepada “free standing form”. Karya-karya beliau banyak menggunakan
pendekatan minimalism dengan cara mempermudahkan satah-satah bentuk. Tidak seperti
Calder dan Tinguely, Brancusi banyak menekankan pada satah permukaan arca atau
“surface texture”. Ini jelas dilihat pada karyanya “Bird in Space” (L’Oiseau dens l’espace),1932 – 1940.

Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada

SENI ARCA

Pengenalan Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung). Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan. Perkembangan seni arca di Malaysia Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-pa

Pertandingan Permainan Tradisional

PENGENALAN         Penganjuran ”Pertandingan Permainan Tradisional” merupakan tugasan kerja kusus bagi subjek PJM 3112  Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan   Sukan. Ianya mewajibkan para guru pelatih daripada kumpulan PISMP Pendidikan Seni Visual Semester Lima (5) untuk melaksanakan kerja kursus, yang mana ianya adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival. Penganjuran ini merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaannya. Penganjuran Pertandingan Permainan Tradisional ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pelbagaipermainan tradisi yang sering dimainkan sejak zaman dahulu kepada, generasi muda masa kini. Selain itu, karnival ini juga bertujuan untuk mempertahankan tradisi  turun-temurun dari segi permainan, daripada hilang    ditelan arus kemodenan. OBJEKTIF 1.   Memberi pendedahan awal kepada para guru pelatih dalam mengendali dan menganjur sebarang aktiviti semasa berada di  sekolah.