Friday 26 September 2014

PERTUBUHAN WHO (World Health Organization)

 Persatuan kesihatan sedunia adalah pertubuhan yang khusus berkaitan kesihatan. Pertubuhan ini lebih dikenali sebagai WHO atau World Health Organization dan ditubuhkan pada 7 April 1948 dibawah PBB.
Objektif pertubuhannya adalah bagi mencapai tahap kesihatan yang terbaik bagi semua individu. dalam perlembagaan WHO, kesihatan didefinisikan sebagai kesempurnaan fizikal, mental dan sosial. Pertubuhan ini ditadbir oleh 192 ahli yang mewakili negara masing-masing melalui perhimpunan kesihatan. Fungsi utama perhimpunan kesihatan sedunia bagi membincangkan program-program anjuran Pertubuhan kesihatan Sedunia. Selain itu, ia juga bertujuan untuk memberi bantuan kewangan serta untuk membaiki & mpertingkatkan kemudahan kesihatan, perubatan & ombasmian wabak pnyakit.
Tanggungjawab utama atau sumbangan pertubuhan ini adalah untuk menyediakan perkhidmatan penyelidikan kesihatan. badan ini juga menjalankan pelbagai program perlalian selain daripada memberi maklumat terakhir tentang penyelidikan terhadap pelbagai jenis penyakit termasuk penyakit barah, kawalan dadah dan kesan radiasi nukler. Selain daripada itu juga, pertubuhan ini turut membantu mencari jalan untuk mengelakkan penyakit berjangkit dengan menjalankan pelbagai kempen besar-besaran serta menyediakan segala kemudahan penyelidikan. Seterusnya, ialah menggalakkan serta meningkatkan taraf kesihatan dunia menerusi pelbagai program termasuk menyediakan bantuan teknikal.
Secara rumusannya WHO merupakan satu pertubuhan yang bertanggungjawab untuk mengutamakan kesihatan penduduk dunia dan berusaha untuk meningkatkan dari masa ke semasa dengan menggunakan petunjuk yang sesuai bagi mengukur perubahan taraf kesihatan bagi masyarakat antarabangsa




3 comments: