Skip to main content

PROFORMA ELM3102 PPG SEM 4


Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Moral)

Nama Kursus
Kurikulum dan Kaedah Pengajaran Pendidikan Moral
(Moral Education Curriculum and Teaching Methods)
Kod Kursus
ELM3102
Kredit
3(3+0)
Jam kontak
45 Jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran
1.    Mentafsir sukatan pelajaran Pendidikan Moral sekolah rendah dan menghubungkaitkan sukatan pelajaran dengan perancangan semester dan tahunan.
2.    Mengaplikasi pelbagai kaedah pengajaran dan bahan pengajaran dalam sesi pengajaran mikro dan makro.
3.    Menyediakan rancangan persediaan harian Pendidikan Moral yang lengkap.
4.    Menghubungkaitkan pendekatan pengajaran Pendidikan Moral dengan perancangan aktiviti pengajaran pembelajaran harian.
Sinopsis
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang perlu untuk mentafsir sukatan pelajaran Pendidikan Moral sekolah rendah; penyediaan rancangan semester dan persediaan mengajar harian; pendekatan ,kaedah, kemahiran serta sumber dalam pengajaran pembelajaran Pendidikan Moral; menjalankan sesi amali pengajaran mikro dan makro.

This course provides students with the knowledge and basic skills needed to interpret the primary school moral education syllabus, preparing the scheme of work, lesson planning, approaches, methods, skills and resources for the teaching and learning activities as well as micro and macro teaching practical.












Tajuk
Kandungan
Jam
1
Teori
Pengenalan Sukatan dan Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral Sekolah Rendah
·         Sejarah dan kepentingan Pendidikan Moral di Malaysia.
·         Pengenalan kepada sukatan pelajaran Pendikan Moral KBSR.
-       Matlamat dan objektif Pendidikan Moral
-       Rangka konsep
-       Organisasi kandungan sukatan pelajaran
·         Perincian huraian sukatan Pendidikan Moral KBSR.
-       Perkembangan isi kandungan
-       Cadangan isu dan situasi
-       Nilai
-       Kandungan akademik
-       Hasil pembelajaran
-       Cadangan aktiviti
3
2
Persediaan Rancangan Pelajaran Semester dan Rancangan Harian Pendidikan Moral
·         Perincian butiran rancangan pengajaran semester.
-       Merancang pecahan nilai bagi setiap minggu dan semester.
·                                       Perincian butiran Rancangan Pelajaran Harian
·         Penulisan Hasil Pembelajaran dari segi kognitif, afektif dan tingkah laku
3
3
Pendekatan Pengajaran Pendidikan Moral
·         Pengenalan dan kepentingan Pendekatan Pendidikan Moral.
·     Analisis Pendekatan Pendidikan Moral.
-       Pendekatan Pemupukan Nilai
-       Pendekatan Bertimbang Rasa
-       Pendekatan Rasional
-       Pendekatan Tindakan Sosial
-       Pendekatan Moral Kognitif
-       Pendekatan Penjelasan Nilai
-       Pendekatan Analisis Nilai
·     Pendekatan Pengajaran Pendidikan Moral baru.
-       Pendekatan Kepedulian (Caring Approach – Nodding)
-       Pendekatan Berasaskan Kemahiran(Skill Based Approach- Narvaez)
-       Pendekatan Domain (Domain Approach – Nucci)
6
4
Strategi dan Kaedah dalam Pengajaran Pembelajaran Pendidikan Moral
  • Kaedah Main Peranan/Simulasi
  • Kaedah Bermain dan Bercerita
  • Kaedah Nyanyian dan Lakonan
  • Kaedah Perbincangan
  • Kaedah Lawatan
  • Kaedah Projek
  • Kaedah Tunjuk Cara
  • Kaedah Pameran
  • Kaedah Penyelesaian Masalah
  • Kaedah/Strategi Penyelesaian Konflik
9
5
Aplikasi Kemahiran dalam Pengajaran Pembelajaran Pendidikan Moral
·         Pembelajaran berasaskan Teori Of Constraint
·         Pembelajaran Aktif
·         Pembelajaran Kontekstualisme
·         Pembelajaran Konstruktivisme
·         Kemahiran Berfikir secara Kritis dan Kreatif
·         Kemahiran Kajian Masa Depan
·         Integrasi Kecerdasan Emosi (KKE) dalam pengajaran Pendidikan Moral
3
6
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
·         Pengenalan kepada sumber pengajaran dan pembelajaran dalam Pendidikan Moral.
-       Kepentingan sumber
-       Jenis-jenis sumber
-       Pemilihan dan penggunaan sumber
·         Penggunaan multi media dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral.
-       Kepentingan mengguna multi media.
-       Jenis-jenis multi media – audio dan visual, Internet, CD-Rom.
-       Penyediaan dan cabaran dalam penggunaan multi media.
3
7

Persembahan Pengajaran Mikro dan Makro Pendidikan Moral
  • Menyediakan persembahan Mikro yang sesuai bagi setiap bidang.
-       Set induksi, penerangan, penyoalan dan peneguhan
-       Penggunaan sumber dan bahan bantuan mengajar
-       Variasi rangsangan
-       Penutup
  • Menyediakan pengajaran Makro yang lengkap.
15
8
Penilaian Pengajaran Makro
  • Penilaian mengikut model pencerapan klinikal.
-       Unsur-unsur penilaian
-       Peringkat-peringkat penilaian
-       Fomat penilaian
·         Jurnal Refleksi
·         Menulis refleksi penilaian kendiri selepas pengajaran makro.
·         Menjalankan Penilaian rakan sebaya dan pensyarah terhadap kekuatan dan kelemahan dalam pengajaran makro.
3

Jumlah
45



Pentaksiran
Kerja Kursus                  60 %
Peperiksaan Akhir         40 %
Rujukan
Asas
Abdul Rahman Md. Aroff & Chang L.H (1994). Pendidikan Moral: Siripendidikan. Kuala Lumpur: Longman Sdn. Bhd.

Mukherjee, H,J,E, Chang, L.H., dan N. S. Rajendran (1992). Strategi pengajaran pendidikan Moral KBSM. Petaling Jaya Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Pusat Perkembangan Kurikulum. Kementerian Pendidikan Malaysia (2003). Huraian Sukatan Pendidikan Moral Tahun 3 dan 4.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Rujukan
Tambahan
Al-Altas S. N. (1976). Islam: The concept of religion & the foundation of ethnic & moralityKuala Lumpur.

Huitt, W. (2003). Important values for school-aged children and youth: A preliminary reportValdostaGAValdosta StateUniversity. Retrieved on December 2003

Kementerian Penddikan Malaysia (2000). Sukatan pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah RendahPendidikan Moral. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Rajendran, N.S. & Ee, A.M. (1988) Pendidikan Moral untuk bakalguru. Kuala Lumpur : Longman.

Ryan, K. & Bohlin, K.E. (1999). Building character in schools. CA: Jossey-Bass.

Comments

Popular posts from this blog

EKSPRESIONISME DAN KUBISME

secara umumnya, kedua-dua aliran ini merupakan aliran kesenian barat yang muncul selepas aliran zaman pertengahan, renaisans, baroque, rokoko, neo-klasik, romantisme, realisme, impresionisme, post-impresionisme dan fauvisme. Aliran selepas kemunculan aliran ekspresionisme dan kubisme ini diikuti dengan aliran baru iaitu aliran futurisme, dadasime,surealisme, abstrak ekspresionisme dan aliran seni pop. Menurut Ovrik (1994), ekspresionisme adalah satu bentuk luahan perasaan dan ketidakpuasan hati seseorang pelukis itu dan kemudiannya perasaan itu diterjemahkan dalam bentuk visual untuk dikongsikan bersama-sama dengan masyarakat. Aliran ekspresionisme telah berkembang pada awal abad ke 20 iaitu sekitar tahun 1902 hingga 1907. Aliran ini merupakan aliran seni moden yang penting yang membuka evolusi baru dengan pengolahan karya. Imej diolah dalam bentuk yang lebih bebas serta berbeza dari format tradisional yang mementingkan kesempurnaan. karya-karya dari aliran ini menekankan kepada

SENI ARCA

Pengenalan Seni Arca mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding dengan seni halus yang lain.penyataan dalam bentuk tiga deminsi menyebabkan arca diminati dalam dimensi yang berlainan. bentuk arca yang berjisim mengigatkan kepada bentuk seni bina. Lantaran itu seni arca dan seni bina boleh dukatakan sealiran. Pengkarya seni bina sering mengutarakan konsep arcanya berkaitan dengan alam kehidupan seharian. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu, Sculpere yang bermakna suatu proses mengukur,melirik,mencungkil dan Mengguris. Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung Cycladic yang diukir disebuah pulau,dilaut. Aegean lebih kurang 4500 tahun lalu. Pada masa itu arca-arca dibina dalam bentuk figura manusia(patung). Persembahan dalam bentuk figura manusia berkaitan dengan system agama dan kepercayaan. Perkembangan seni arca di Malaysia Perkembangan seni arca di Malaysia bermula dengan bentuk-bentuk berungsur magik untuk kegunaan keagamaan. Misalnya patung-pa

Pertandingan Permainan Tradisional

PENGENALAN         Penganjuran ”Pertandingan Permainan Tradisional” merupakan tugasan kerja kusus bagi subjek PJM 3112  Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan   Sukan. Ianya mewajibkan para guru pelatih daripada kumpulan PISMP Pendidikan Seni Visual Semester Lima (5) untuk melaksanakan kerja kursus, yang mana ianya adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival. Penganjuran ini merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaannya. Penganjuran Pertandingan Permainan Tradisional ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pelbagaipermainan tradisi yang sering dimainkan sejak zaman dahulu kepada, generasi muda masa kini. Selain itu, karnival ini juga bertujuan untuk mempertahankan tradisi  turun-temurun dari segi permainan, daripada hilang    ditelan arus kemodenan. OBJEKTIF 1.   Memberi pendedahan awal kepada para guru pelatih dalam mengendali dan menganjur sebarang aktiviti semasa berada di  sekolah.