Thursday 1 August 2013

BINA INSAN GURU (BIG)

REFLEKSI SAYA

Bersyukur kepada Tuhan yang Maha Kuasa Pencipta Langit dan Bumi atas setiap sesuatu kerana dengan izin-Nya saya telah berjaya menamatkan salah satu komponen wajib yang mesti dilalui semasa kursus perguruan ini iaitu menjalani program Bina Insan Guru (BIG) pada 14 – 15 April 2013, pelatih PISMP Ambilan Januari 2012 telah mengadakan bengkel yang bertajuk pengendalian majlis yang bertempat IPG Kampus Keningau dan khidmat masyarakat di SK Menawo Keningau.
            Pada 14 April 2013 , Melalui sesi bengkel yang dikendalikan oleh Encik Ismail Thani selaku pensyarah IPG kampus Keningau saya banyak memperolehi ilmu dalam cara merancang atur cara majlis sekali gus dapat memantapkan lagi teknik dan menambah ilmu dalam menyediakan teks pengacaraan majlis yang lebih hebat dan lebih menarik. Saya juga sedar bahawa sebagai seorang bakal guru harus menguasai tatatertip atau protokol yang betul. Selain dariada itu, melalui sesi ceramah ini kami telah diberi peluang untuk menyediakan atur cara majlis dan membuat teks pengacaraan majlis secara berkumpulan. Dalam perbincangan ini, kami dapat berkongsi ilmu dan menfaatkan pengalaman sedia ada untuk dikongsikan bersama. Situasi sebegini sememangnya dapat menerapkan banyak nilai seperti kerja sama dan berani mengemukakan pendapat untuk dikongsikan bersama.
Melalui aktiviti khidmat masyarakat yang diadakan di SK Menawo iaitu pada 15 April 2013. Kami telah dibahagikan beberapa kumpulan untuk melaksanakan aktiviti yang sudah dirancang. Antara aktiviti yang dijalankan ialah aktiviti sukanneka dan gotong royong mencat pondok dan roda pasu bunga. Ssaya dan beberapa rakan yang lain telah diberi tugas untuk sama-sama bergotong-royong untuk mencat roda pasu bunga. Dalam aktiviti ini saya sendiri berasa bersemangat untuk menjalankan kerja amal ini beramai-ramai kerana saya yakin bahawa setiap perkara yang dilakukan beramai-ramai akan memberi banyak faedah kepada semua orang. Ketika menjalankan aktiviti ini, saya dapat merasakan bahasa sikap bekerjasama amatlah penting dalam masyarakat untuk menjayakan sesuatu tugasan yang banyak di kawasan yang agak luas. Jika dilaksanakan sendirian, tugasan boleh disiapkan tetapi akan memakan masa yang agak lama.
Sesungguhnya program BIG ini telah meninggalkan kesan yang agak mendalam terhadap diri saya. Sebabnya ialah saya berpeluang menjalankan tugasan dalam suasana yang menyeronokkan bersama-sama rakan. Selain itu, saya juga dapat merasai kepuasan dari segi hasil usaha gotong-royong yang mendatangkan faedah kepada semua pelajar IPG Kampus keningau. Saya bangga kerana disebabkan usaha kami, kawasan sekolah tersebut, yang kumpulan kami usahakan dapat diceriakan dalam masa tersebut. Saya percaya semua warga kampus juga pastinya berasa gembira kerana usaha kami untuk membersihkan kawasan-kawasan yang kami bersihkan dan ceriakan.

Maka kesimpulan yang boleh dibuat ialah semangat bergotong-royong amat penting dalam kehidupan seharian kita untuk memudahkan sesuatu pekerjaan. Oleh itu kita sebagai sebahagian daripada anggota masyarakat hendaklah menyertai sebarang kegiatan gotong-royong yang diadakan di kawasan tempat tinggal untuk memantapkan lagi hubungan sesama manusia. Kita akan berpeluang untuk mengenali orang ramai yang sama-sama menyertai program yang dijalankan.






Mentor/ pensyarah pemantau  sedang mendatangan buku pelaawat di sekolah ini.


cat tayar di pondok

Joel dan fadli sedang mencat zink pondok

c joel lah harapan kami.. 

 kerja yang ikhlas terpancar pada senyuman c phadli... hehhee

guru besar menyampaikan hasiah kepada pemenang sukan neka..

murid-murid 

yeahhh kami menang....

peace of the world!!!



cat jan tak cat!!

c jhuwina bah 2.. haha

terima kasih SK menawooo

bestfrend yang kuat begaduh.. mcm anjing sama kucing......hahahaaa

pulang... marilah pulang.... marilah pulang bersama-samaaa....

No comments:

Post a Comment